مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,567
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی کاربرد رسانه های مختلف آموزشی در مفهوم سازی

صفحات

 صفحه شروع 100 | صفحه پایان 134

چکیده

 این پژوهش میزان اثربخشی رسانه های شنیداری- دیداری متحرک مختلف بر مفهوم سازی مفاهیم درس فیزیک- مبحث نیرو در یادگیرندگان سال اول راهنمایی را مورد بررسی قرار داده است. هدف کلی مقایسه اثربخشی سه رسانه تلفیقی (ترکیب آموزش برنامه ای اسکینر, مراحل یادگیری گانیه, و طرح درس روزانه), رسانه آموزشی دانش یار (موجود در مراکز فروش), و رسانه انسانی (معلم) با یکدیگر بود.طرح این پژوهش آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون چند گروهی است. جامعه آماری شامل تمامی یادگیرندگان پسر و دختر سال اول راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1386-87 بود. روش نمونه گیری شش کلاس در شش مدرسه راهنمایی مختلف به صورت تصادفی خوشه ای و ابزار گردآوری داده ها آزمون پیشرفت تحصیلی فیزیک چهارگزینه ای پژوهشگر ساخته بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در گروه های آزمایشی (دانش یار و تلفیقی) و گروه های گواه (انسانی) اجرا شد. برای تعیین میزان اثربخشی هر رسانه بر مفهوم سازی این مراحل به ترتیب اجرا شد: اجرای پیش آزمون, اعمال متغیر مستقل (اجرای آموزش توسط رسانه), و اجرای پس آزمون. برای تحلیل داده های بدست آمده از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد.نتایج داده های توصیفی نشان داد یادگیرندگان پسر و دختر در درس فیزیک ضعیف هستند و رسانه تلفیقی بر مفهوم سازی مفهوم های فیزیک اثربخش بوده است. نتایج کلی داده های تحلیلی نشان دادند مفهوم سازی گروه های یادگیرنده ای که از طریق رسانه تلفیقی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی یادگیرندگانی که از طریق دو رسانه انسانی و دانش یار آموزش دیده بودند برتری داشت و مفهوم سازی یادگیرندگانی که از طریق رسانه انسانی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی گروه های یادگیرنده ای که از طریق رسانه دانش یار آموزش دیده اند برتری دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

توحیدی، افسانه، و نوروزی، داریوش. (1386). مقایسه اثربخشی کاربرد رسانه های مختلف آموزشی در مفهوم سازی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 3(9)، 100-134. SID. https://sid.ir/paper/112167/fa

Vancouver: کپی

توحیدی افسانه، نوروزی داریوش. مقایسه اثربخشی کاربرد رسانه های مختلف آموزشی در مفهوم سازی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1386؛3(9):100-134. Available from: https://sid.ir/paper/112167/fa

IEEE: کپی

افسانه توحیدی، و داریوش نوروزی، “مقایسه اثربخشی کاربرد رسانه های مختلف آموزشی در مفهوم سازی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 3، no. 9، pp. 100–134، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112167/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا