مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

21
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی و تمرینات تای چی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه: بر اساس نظر متخصصان, استرس و اضطراب می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد را در برابر بیماری ها از جمله کرونا آسیب پذیر کند. از این رو, هدف از انجام پژوهش حاضر, مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی و تمرینات تای چی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (پیش آزمون-پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 45 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که دارای نمرات بالاتری در مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS8) بودند به شیوه ی در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفری) و یک گروه کنترل (15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی( 10 جلسه؛ هفته ای 2 جلسه ی یک و نیم ساعته), برای گروه دوم تمرینات تای چی (10 جلسه؛ هفته ای دو جلسه 30 تا 40 دقیقه ای) اجرا شد و برای گروه کنترل هیچ نوع آموزشی در نظر گرفته نشد. همه آزمودنی ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن, پرسش نامه اضطراب بیماری کرونای علیپور و همکاران (1399) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها ازتحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب بیماری کرونا و مولفه های آن (علائم روانی و جسمانی) در پس آزمون در گروه آموزش امیددرمانی به شیوه شناختی-معنوی نسبت به گروه تمرینات تای چی و در گروه تمرینات تای چی نسبت به گروه کنترل به طور معناداری با کاهش همراه است (p<0. 05). تفاوت سه گروه دانشجویان در نمره ی کل اضطراب بیماری کرونا و مولفه های آن به ترتیب با اندازه اثر 0. 74, 0. 70 و 0. 62 بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی در کاهش اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان دختر موثرتر از تمرینات تای چی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحیان، میر حمید، یداله زاده، عهدیه، و رنجبری، شیدا. (1401). مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی و تمرینات تای چی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، 20(1 )، 74-84. SID. https://sid.ir/paper/1121904/fa

    Vancouver: کپی

    صالحیان میر حمید، یداله زاده عهدیه، رنجبری شیدا. مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی و تمرینات تای چی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)[Internet]. 1401؛20(1 ):74-84. Available from: https://sid.ir/paper/1121904/fa

    IEEE: کپی

    میر حمید صالحیان، عهدیه یداله زاده، و شیدا رنجبری، “مقایسه تاثیر امیدرمانی به شیوه شناختی-معنوی و تمرینات تای چی بر اضطراب ناشی از بیماری کرونا در دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، vol. 20، no. 1 ، pp. 74–84، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1121904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button