مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 157

چکیده

 زمینه و هدف: استفاده زیاد از بازی های اینترنتی منجر به اعتیاد و اختلالات روانی می گردد, لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب, امید تحصیلی, اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی بود. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری, دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی در شهرستان خرم آباد بود. تعداد نمونه 28 نفر بود که به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های آزمون اختلال بازی اینترنتی-20 (پونتز, 2014), ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین, لانی, یونیتات و گادو, 1994), امید به تحصیل (خرمایی و کمری, 1396), اضطراب (بک, 1988) و کیفیت خواب پترزبورگ (بویس و همکاران, 1989) و مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز استفاده شد. مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز طی 9 جلسه دو ساعته و هر هفته یک جلسه اجرا شد. یافته ها: : نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب, امید تحصیلی, اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی تاثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, می توان گفت آموزش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند در کاهش نشانه های اختلال بازی اینترنتی و کاهش شدت اختلالات روانی موثر باشد. بنابراین با آموزش این مهارت های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می توان گامی موثر در جهت درمان دانش آموزان دارای اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبود با اختلال کم توجهی بیش فعالی برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی خرم آباد، حجت اله، جایروند، حمداله، و مرعشیان، فاطمه سادات. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب, امیدتحصیلی, اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 146-157. SID. https://sid.ir/paper/1122728/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی خرم آباد حجت اله، جایروند حمداله، مرعشیان فاطمه سادات. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب, امیدتحصیلی, اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):146-157. Available from: https://sid.ir/paper/1122728/fa

    IEEE: کپی

    حجت اله نجفی خرم آباد، حمداله جایروند، و فاطمه سادات مرعشیان، “اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب, امیدتحصیلی, اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 146–157، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122728/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button