مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 250

چکیده

 زمینه و هدف سلامت روانی دانش آموزان یکی از مهمترین شاخص های رشد و پیشرفت نظام آموزش و پرورش یک کشور محسوب می شود که اضطراب و انگیزش تحصیلی در تغییرات سطح سلامت روانی اثرگذار هستند؛ لذا هدف پژوهش بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان بود. روش کار پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر مریوان بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان سنندج برابر با 850 نفر بود. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 265 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه اضطراب رقابتی بشارت و همکاران (1390), انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. از روش آماری پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نتایج تحقیق نشان داد که بین مولفه های اضطراب حالت رقابتی با سلامت روانی در دانش آموزان رابطه منفی و معنادری وجود دارد, در حالی که بین مولفه های انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنادری وجود دارد. نتیجه گیری به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بین اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی رابطه معناداری وجود دارد لذا نیاز است برنامه ریزان و نیز مدیران آموزش و پرورش جهت افزایش سلامت روانی در دانش آموزان, اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی را مورد توجه قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    توکلی، محمدباقر. (1401). بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 241-250. SID. https://sid.ir/paper/1122742/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی محمدباقر. بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):241-250. Available from: https://sid.ir/paper/1122742/fa

    IEEE: کپی

    محمدباقر توکلی، “بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 241–250، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button