مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

106
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 123

چکیده

 زمینه و هدف: اطلاعات اندکی در زمینه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم و سایر کودکان با نیازهای ویژه و بهنجار وجود دارد؛ هدف پژوهش تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی تاثیر آن بر تنیدگی والدینی والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم است. روش کار: در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. 30 نفر از والدین دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند, به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 15) نفر تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه ای به مدت 5 هفته در دوره آموزشی فرزندپروری شرکت کردند. به منظور ارزیابی میزان استرس والدین از شاخص تنیدگی والدین آبیدین (1990) استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: : تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه, پس از شرکت در دوره آموزشی, در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری داشتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دوره آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر کاهش قلمرو کودکی و قلمرو والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبتی داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گرانمایه، سحر، ارجمندنیا، علی اکبر، اکبری، مریم، کاکابرایی، کیوان، و مرادی، امید. (1401). اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 112-123. SID. https://sid.ir/paper/1122754/fa

    Vancouver: کپی

    گرانمایه سحر، ارجمندنیا علی اکبر، اکبری مریم، کاکابرایی کیوان، مرادی امید. اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):112-123. Available from: https://sid.ir/paper/1122754/fa

    IEEE: کپی

    سحر گرانمایه، علی اکبر ارجمندنیا، مریم اکبری، کیوان کاکابرایی، و امید مرادی، “اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 112–123، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button