مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

118
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 111

چکیده

 زمینه و هدف: دوران نوجوانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند تاثیر مثبتی بر رفتار افراد داشته باشد, بنابراین هدف تحقیق, اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان, رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان بود. روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی بود و جامعه آماری شامل دانش آموزان نوجوان دارای خودزنی مراجعه کننده به هسته مشاوره مدارس و ارجاع داده شده به اورژانس بیمارستان شهر زاهدان در سال 1400 بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود که شامل 40 نفر در سه گروه (20 نفر با روش درمان پذیرش و تعهد و 20 نفر به عنوان گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003), پرخاشگری AGQ, آسیب به خود سانسون و همکاران (SHI) بود. گروه آزمایش مداخله روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از تکنیک های درمان شناختی رفتاری در 8 جلسه یک و نیم ساعته بر اساس پکیج درمانی باند و هیز (2004) دریافت کرد. داده های بدست آمده, با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با آزمون های تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر بهبود تنظیم هیجان و کاهش رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتاج مطالعه می توان اذعان داشت که می تواند استفاده از رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند به عنوان برنامه درمانی موثر مورد توجه روانشناسان و مشاوران قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیادملاشاهی، مژگان، شیرازی، محمود، و ثناگوی محرر، غلامرضا. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان, رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 102-111. SID. https://sid.ir/paper/1122758/fa

    Vancouver: کپی

    صیادملاشاهی مژگان، شیرازی محمود، ثناگوی محرر غلامرضا. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان, رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):102-111. Available from: https://sid.ir/paper/1122758/fa

    IEEE: کپی

    مژگان صیادملاشاهی، محمود شیرازی، و غلامرضا ثناگوی محرر، “اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان, رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 102–111، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122758/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button