مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی و انزوا طلبی کودکان دختر بی سرپرست و بد سرپرست

صفحات

 صفحه شروع 280 | صفحه پایان 288

چکیده

 زمینه و هدف اختلال افسردگی کودکی به گونه منفی عملکرد شخصی و خانوادگی به هنجار کودک را تحت تاثیر قرار میدهد و اغلب تا بزرگسالی به صورت متناوب ادامه مییابد. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات افسردگی و انزوا طلبی کودکان بدسرپرست بود. روش کار برای انجام پژوهش شبه آزمایشی حاضر که به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد از بین کودکان 8 تا 11 سال مقیم در دو مرکز منتخب سازمان بهزیستی در شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. ابتدا آزمودنی ها پرسشنامه های افسردگی کودکان-فرم کوتاه (CDS-A) طراحی شده توسط نجاریان (1373) برای اندازه گیری افسردگی و مشکلات رفتاری کودکان طراحی شده توسط شهیم (1375) برای اندازه گیری شاخص انزواطلبی را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) مداخله بازی درمانی مبتی بر رویکرد شناختی-رفتاری را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافته ها نتایج نشان داد مداخله بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش انزواطلبی و افسردگی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری با توجه به نتایج استفاده از رویکرد بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری زیر نظر متخصص توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خرسندنوبهار، بهنود، و شیرویه، روزبه. (1401). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی و انزوا طلبی کودکان دختر بی سرپرست و بد سرپرست. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 280-288. SID. https://sid.ir/paper/1122791/fa

    Vancouver: کپی

    خرسندنوبهار بهنود، شیرویه روزبه. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی و انزوا طلبی کودکان دختر بی سرپرست و بد سرپرست. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):280-288. Available from: https://sid.ir/paper/1122791/fa

    IEEE: کپی

    بهنود خرسندنوبهار، و روزبه شیرویه، “اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی و انزوا طلبی کودکان دختر بی سرپرست و بد سرپرست،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 280–288، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122791/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button