مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

57
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

418
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ویژگی های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 206 | صفحه پایان 214

چکیده

 زمینه و هدف شایستگی های شهروندی یکی از ضروریات مهم در جامعه پیچیده امروزی است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تاثیر قابلیت های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان بود. روش کار در این مطالعه آمیخته (کیفی-کمی), جامعه آماری در بخش کیفی شامل (اساتید هیات علمی و مدعو و مدیران گروه دانشگاه مازندران) بود و حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع, تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی, استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان اداری دانشگاه مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس تعیین شد. جهت جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که قابلیت های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایح نشان داد که عناصر و مولفه ها و زیر مولفه های قابلیت های حرفه ای استادان در خودکارآمدی 72 دصد و در شایستگی شهروندی 74 درصد در دانشگاه مازندران موثر هستند. نتیجه گیری: به طور کلی می توان اذعان داشت که دانشجویان باید از توانایی ها و مهارت های لازم از قبیل شایستگی و خودکارآمدی در جامعه امروزی برخوردار باشند که در راستای بهبود توانایی های آن ها, قابلیت های حرفه ای استادان نقش بسزایی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، مسعود، خطیر پاشا، کیومرث، و یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1401). نقش ویژگی های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(8 )، 206-214. SID. https://sid.ir/paper/1123244/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح مسعود، خطیر پاشا کیومرث، یوسفی سعیدآبادی رضا. نقش ویژگی های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(8 ):206-214. Available from: https://sid.ir/paper/1123244/fa

    IEEE: کپی

    مسعود فلاح، کیومرث خطیر پاشا، و رضا یوسفی سعیدآبادی، “نقش ویژگی های حرفه ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 8 ، pp. 206–214، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1123244/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button