مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق

صفحات

 صفحه شروع 436 | صفحه پایان 444

چکیده

 زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری از مؤلفه های مهم و اثرگذار تحصیلی دانش آموزان می باشد که با عوامل روانشناختی در ارتباط است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری با سازگاری هیجانی و هوش موفق در بین دانش آموزان می باشد. روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تهران بود که 456 نفر از آن ها به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند و از آن ها خواسته شد که پرسشنامه های خودتنظیمی یادگیری ریان و کانل (1989), هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007) را تکمیل نمایند. از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سازگاری هیجانی با خودتنظیمی یادگیری (01/0 >p) و نیز هوش موفق با خودتنظیمی یادگیری رابطه معنی داری وجود دارد (01/0 >p). همچنین نتایج نشان داد سازگاری هیجانی و هوش موفق به صورت مثبت و معنی دار خودتنظیمی یادگیری را پیش بینی می نمایند (001/0 =p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که هر چقدر هوش موفق و سازگاری هیجانی بالاتر باشد خودتنظیمی یادگیری نیز بالاتر خواهد بود و به همین خاطر باید خاطرنشان کرد که والدین و مسئولین آموزشی و نظام تعلیم و تربیت جهت تقویت خودتنظیمی تحصیلی باید محیط های غنی برای تقویت این دو مولفه برای فراگیران فراهم نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی بادی، ابوالفضل، تقوایی، داوود، و پیرانی، ذبیح. (1401). پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 436-444. SID. https://sid.ir/paper/1123278/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی بادی ابوالفضل، تقوایی داوود، پیرانی ذبیح. پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):436-444. Available from: https://sid.ir/paper/1123278/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل رحمانی بادی، داوود تقوایی، و ذبیح پیرانی، “پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 436–444، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1123278/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button