مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی د انش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 161

چکیده

 زمینه و هدف: خانواده ها با نوع ارتباط خود می توانند بر رشد شناختی و هیجانی افراد, تاثیر بگذارند. لذا هدف از انجام این پژوهش, عیین نقش میانجی گری خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی در تاثیر الگوی ارتباطی خانواده بر مسیولیت پذیری بود. روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 دانش آموز (163 پسر و 189 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده کویرنر و فیتز پاتریک (2002), خودکارآمدی شرر و همکاران (1982), پرسشنامه تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و مسیولیت پذیری سروش (1390), پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطه ی بین جهت گیری گفت و شنود با مسیولیت پذیری نقش میانجی گری دارد و همچنین, مشخص شد که ارزیابی مجدد شناختی نیز بین جهت گیری گفت وشنود و جهت گیری همنوایی با مسیولیت پذیری نقش میانجی معنادار دارد. همچنین, نتایج از عدم نقش میانجی گری سرکوبی بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسیولیت پذیری خبر داد. نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها, زمانی که فرزندان نسبت به توانایی های خود آگاه شوند و راهبردهای صحیح تنظیم هیجان را در جهت گیری گفت و شنود و همنوایی در خانواده آموزش ببینند, می توانند مسیولیت پذیری بیشتری را تجربه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزو، شیوا، کاظمی، سلطانعلی، رضایی، آذرمیدخت، و جاویدی، حجت اله. (1401). نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی د انش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(12 )، 151-161. SID. https://sid.ir/paper/1125038/fa

    Vancouver: کپی

    برزو شیوا، کاظمی سلطانعلی، رضایی آذرمیدخت، جاویدی حجت اله. نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی د انش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(12 ):151-161. Available from: https://sid.ir/paper/1125038/fa

    IEEE: کپی

    شیوا برزو، سلطانعلی کاظمی، آذرمیدخت رضایی، و حجت اله جاویدی، “نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی د انش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 12 ، pp. 151–161، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1125038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button