مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج شناختی بر روان خوانی و کارکردهای اجرایی دانش آموزان نارساخوان: طرح تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: با توجه به اینکه کودکان نارساخوان بیش از کودکانی که خواننده­, های متوسط یا بالاتر از متوسط­, اند, در روان­, خوانی و کارکردهای اجرایی مشکل دارند, لذا هدف از این پژوهش تعیین تاثیر برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج شناختی بر روان خوانی و کارکردهای اجرایی دانش­, آموزان نارساخوان بود. روش کار: در این پژوهش کاربردی از طرح پژوهش, تک آزمودنی و از نوع طرح چند خط پایه­, ای با آزمودنی­, های مختلف استفاده شد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل تمامی دانش­, آموزان با اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی که در سال تحصیلی 99-1398 به مرکز اختلالات یادگیری سلامت شهرستان تنکابن مراجعه نمودند بود. نمونه شامل سه نفر دانش­, آموز با اختلال خواندن است که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابتدا آزمون وکسلر کودکان WISC-IV, آزمون خواندن و نارساخوانی (نما), آزمون استروپ, آزمون محقق ساخته درک مطلب تکمیل شد. برگزاری جلسات توسط پژوهشگر انجام شد, پس از اتمام جلسه پانزدهم, و 1 ماه پس از آن (به منظور بررسی پایداری اثر بخشی برنامه آموزشی) پرسشنامه­, ها مجدداً توسط کودکان هر دو گروه تکمیل شدند. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج­, شناختی مهارت روان­, خوانی آزمودنی­, ها را افزایش داده است اما برکارکردهای اجرایی تاثیر معنی داری نداشته است. نتیجه گیری: برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج­, شناختی روش مداخله مناسبی برای بهبود روان­, خوانی و کارکردهای اجرایی است, بنابراین می­, توان از این برنامه برای ارتقاء سلامت دانش­, آموزان نارساخوان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افروزه، الهام، امرائی، کوروش، حسن زاده، سعید، و عزیزی، محمدپارسا. (1401). تاثیر برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج شناختی بر روان خوانی و کارکردهای اجرایی دانش آموزان نارساخوان: طرح تک آزمودنی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(5 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1125076/fa

    Vancouver: کپی

    افروزه الهام، امرائی کوروش، حسن زاده سعید، عزیزی محمدپارسا. تاثیر برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج شناختی بر روان خوانی و کارکردهای اجرایی دانش آموزان نارساخوان: طرح تک آزمودنی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(5 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1125076/fa

    IEEE: کپی

    الهام افروزه، کوروش امرائی، سعید حسن زاده، و محمدپارسا عزیزی، “تاثیر برنامه آموزش مستقیم آگاهی واج شناختی بر روان خوانی و کارکردهای اجرایی دانش آموزان نارساخوان: طرح تک آزمودنی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 5 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1125076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button