مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

307
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 282

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب واکنشی بهنجار به تنیدگی تلقی می شود که ممکن است به فرد در رویارویی با شرایط سخت کمک نماید. هدف از انجام تحقیق حاضر پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان بود. روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی و کاربردی حاضر از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 1394-1393 با نمونه گیری چند مرحله ای 150 دانشجو با حداقل تحصیلات دانشجوی کارشناسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسش نامه های تحمل ابهام مک دونالد (1970), اضطراب بک (1998) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) بین افراد نمنونه توزیع و جمع آوری شد. نهایتا از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد با بالا رفتن نمره قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان میزان اضطراب آنان کاهش می یابد و بالعکس. همچنین با بالا رفتن نمره خودکارآمدی در دانشجویان قدرت تحمل ابهام آنان نیز افزایش می یابد و بالعکس. لازم به ذکر است که قدرت تحمل ابهام با ضریب تبیین (393/0) تاثیرگذاری بیشتری را در پیش بینی اضطراب دانشجویان به خود اختصاص داده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه می شود مسیولین و دانشجویان جهت کاهش اضطراب به متغیرهای خودکارآمدی و قدرت تحمل ابهام توجه ویژه ای داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فراهانی، معصومه، و رحیمی، چنگیز. (1401). پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(12 )، 275-282. SID. https://sid.ir/paper/1127236/fa

    Vancouver: کپی

    فراهانی معصومه، رحیمی چنگیز. پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(12 ):275-282. Available from: https://sid.ir/paper/1127236/fa

    IEEE: کپی

    معصومه فراهانی، و چنگیز رحیمی، “پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 12 ، pp. 275–282، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button