مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

476
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 234 | صفحه پایان 243

چکیده

 زمینه و هدف وجود داشتن ترس از ارزیابی منفی در این گروه سنی دانش آموزان منجر به افت تحصیلی می گردد. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش کار روش پژوهش نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر فسا در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این رواز بین افراد واجد شرایط 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه اول مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم واقعیت درمانی اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. داده های پژوهش با کمک نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری(1983), جمع آوری؛ و با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی به طور معنی داری ترس از ارزیابی منفی را در مراحل پس آزمون بهبود بخشیده اند (01/0>p)؛ هر چند در پس آزمون بین دو گروه آزمایش, تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری با توجه به یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که این درمان ها نقش بسزایی در بهبود ترس از ارزیابی منفی, دانش آموزان دارند لذا با شناسایی و معرفی دانش آموزان به مراکز درمانی و دریافت پروتکل های روان درمانی می توان سطح سلامت روانی آنها را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفری پور، محمدامین، فرهنگی، عبدالحسن، و جراره، جمشید. (1402). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 30(1 )، 234-243. SID. https://sid.ir/paper/1130529/fa

    Vancouver: کپی

    صفری پور محمدامین، فرهنگی عبدالحسن، جراره جمشید. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1402؛30(1 ):234-243. Available from: https://sid.ir/paper/1130529/fa

    IEEE: کپی

    محمدامین صفری پور، عبدالحسن فرهنگی، و جمشید جراره، “مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 30، no. 1 ، pp. 234–243، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1130529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button