مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

50
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

22
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه تلفیقی توانبخشی حسی مبتنی بر ویبرواکوستیک و واقعیت مجازی و اثربخشی آن بر نیمرخ هیجانی کودکان مبتلا به اوتیسم (مطالعه موردی)

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 40

چکیده

 مقدمه: نقص تنظیم هیجانات در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تأثیر زیادی بر تعاملات آن ها دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه توانبخشی مبتنی بر ویبرواکوستیک و واقعیت مجازی و بررسی اثربخشی آن بر نیمرخ هیجانی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش: روش پژوهش, از نوع تک آزمودنی A-B-A بود. جامعه آماری شامل همه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در کلینیک توانبخشی ذهن­ آرا شهر تهران, در نیمه دوم سال 1400 بود که 5 نفر با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا برنامه تلفیقی طی 10 جلسه 30 دقیقه­ ای, بر روی 2 آزمودنی که به صورت تصادفی از میان نمونه انتخاب شده بودند, اجرا و پس از مشخص شدن اعتبار برنامه, 3 آزمودنی دیگر وارد پژوهش شدند. در این پژوهش از پرسشنامه نیمرخ حسی 2 (2014) استفاده شد. در مرحله خط پایه, پایان هر جلسه مداخله و پیگیری 1 ماهه پرسشنامه­ ها تکمیل شد. جهت تحلیل داده­ ها از تحلیل دیداری, درصد بهبودی, درصد داده­ های همپوش و غیر همپوش استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد با توجه به اندازه اثر بدست آمده, مداخله به ترتیب با 90%, 80%, 80%, 100% و 90% اطمینان بر روی تعدیل نیمرخ هیجانی آزمودنی­ های شماره 1 تا 5 مؤثر بوده است. همچنین براساس نتایج بدست آمده, درصد بهبودی ناشی از ارائه مداخلات در آزمودنی­ های 1 تا 5 به ترتیب 20/08%, 28/75%, 28/24%, 27/24% و 21/02% بوده ­است. نتیجه ­گیری: براساس یافته­ ها برنامه توانبخشی تلفیقی بر بهبود نیمرخ هیجانی کودکان اتیستیک مؤثر بود؛ لذا این رویکرد را می­ توان به عنوان مداخله­ ای مناسب برای این افراد معرفی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button