مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,079
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برزخ تحصیلی؛ اصلی ترین موانع کسب هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 31

چکیده

 زمینه و هدف: هویت حرفه ای شکلی از هویت اجتماعی است که به عنوان پیامد مهم برنامه های آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. شکل گیری هویت حرفه ای فرایند تکاملی بلوغ و پختگی می باشد که از قبل از تحصیل در رشته پرستاری شروع و تا بعد از آن توسعه می یابد. با وجود اهمیت هویت حرفه ای در گسترش رشته پرستاری موانع شکل گیری آن در دانشجویان پرستاری به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه با هدف تبیین موانع شکل گیری هویت حرفه ای در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام شد. 32 دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی در سال 1395 به صورت نمونه گیری هدفمند از سه دانشکده پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی واقع در شهر تهران انتخاب شدند. از مصاحبه های بدون ساختار عمیق برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه ای مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: طی تجزیه و تحلیل داده ها, برزخ تحصیلی به عنوان درون مایه اصلی از پنج درونمایه فرعی استخراج شد. درونمایه های فرعی شامل انتخاب و ادامه اجباری رشته پرستاری, احساس ناکامی در تحصیل, تقابل انتظار با واقعیت, تصویر کلیشه ای از پرستاران و شأن اجتماعی پایین حرفه ای بودند که موانع شکل گیری هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری را تشکیل می دادند. نتیجه گیری کلی: یافته ها بیانگر استیصال و بی رغبتی دانشجویان در تحصیل رشته پرستاری می باشد به طوری که تحصیل در این رشته برای آنها تبدیل به یک برزخ شده است. نتایج این مطالعه می تواند به سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزشی کمک کند تا راهبردهایی برای رفع موانع شکل گیری هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری و به دنبال آن تسریع کسب هویت حرفه ای در آنها به کار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیشابوری، معصومه، احمدی، فضل اله، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1397). برزخ تحصیلی؛ اصلی ترین موانع کسب هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران، 31(112 )، 20-31. SID. https://sid.ir/paper/114122/fa

    Vancouver: کپی

    نیشابوری معصومه، احمدی فضل اله، کاظم نژاد انوشیروان. برزخ تحصیلی؛ اصلی ترین موانع کسب هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1397؛31(112 ):20-31. Available from: https://sid.ir/paper/114122/fa

    IEEE: کپی

    معصومه نیشابوری، فضل اله احمدی، و انوشیروان کاظم نژاد، “برزخ تحصیلی؛ اصلی ترین موانع کسب هویت حرفه ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 31، no. 112 ، pp. 20–31، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114122/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button