Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

964
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

828
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل درخصوص رعایت تکنیک آسپتیک

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف یکی از مهمترین عوارض جراحی, عفونت محل عمل (SSI) است. رعایت تکنیک آسپتیک از اقدامات موثر جهت جلوگیری از SSI است که دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل, نقش بسزایی در اجرای صحیح آن دارد. هدف مطالعه حاضر, مقایسه دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل در خصوص رعایت تکنیک آسپتیک است. روش بررسی این مطالعه مقایسه ای-مقطعی درسال 97-1396 بر روی 235 نفر از کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل در هشت بیمارستان آموزشی-درمانی شهر اصفهان انجام شد. روش نمونه گیری, طبقه ای تصادفی بود. ابزارهای پژوهش, پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش دانش بود که توسط نمونه ها تکمیل شد و چک لیستی محقق ساخته نیز با مشاهده عملکرد نمونه ها طی سه پروسیجر جراحی توسط پژوهشگر کامل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزارSPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها نمره دانش کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل در سطح خوب و نمره عملکرد آن ها, متوسط بود. میانگین نمره دانش (047/0P=) و عملکرد (01/0P=) کارشناسان به طور معنی داری بیشتر از کاردان ها بود. هم در کاردان ها (027/0P=) و هم در کارشناسان (032/0P=), بین نمرات دانش و عملکرد رابطه مستقیم وجود داشت. نتیجه گیری کلی یافته ها نشان داد افزایش دانش کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل در خصوص تکنیک آسپتیک می تواند بهبود عملکرد آن ها را به دنبال داشته باشد. لذا امید می رود یافته های این پژوهش, منجر به اعمال نظارت دقیق تر بر عملکرد مراقبین درمانی به منظور همگام کردن دانش و عملکرد آنها با یکدیگر شود. همچنین با توجه به بالاتر بودن نمره دانش و عملکرد کارشناسان اتاق عمل, بهتر است کاردان ها به ادامه تحصیل تشویق شوند. علاوه بر این اجرای برنامه های آموزشی کارآمد, به منظور بهبود عملکرد کارکنان اتاق عمل باید مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لارتی، نگین، جوکار، مژگان، مرکی، فاطمه، اعرابی، اکرم، و زارعی، محمدرضا. (1398). مقایسه دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل درخصوص رعایت تکنیک آسپتیک. نشریه پرستاری ایران، 32(118 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/114191/fa

Vancouver: کپی

لارتی نگین، جوکار مژگان، مرکی فاطمه، اعرابی اکرم، زارعی محمدرضا. مقایسه دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل درخصوص رعایت تکنیک آسپتیک. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1398؛32(118 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/114191/fa

IEEE: کپی

نگین لارتی، مژگان جوکار، فاطمه مرکی، اکرم اعرابی، و محمدرضا زارعی، “مقایسه دانش و عملکرد کاردان ها و کارشناسان اتاق عمل درخصوص رعایت تکنیک آسپتیک،” نشریه پرستاری ایران، vol. 32، no. 118 ، pp. 1–10، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114191/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا