مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

990
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 134

چکیده

 سابقه و هدف: کارشناسی اتاق عمل شاخه ای از علوم پزشکی است که طی آن دانشجویان با اتاق عمل و تکنولوژی های نوین جراحی در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می شوند و مراقبت و کمک به اداره بیماران را قبل, حین و بعد از عمل می آموزند. این پژوهش کیفی با هدف تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل بر اساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان انجام شده است.مواد و روش ها: این تحقیق مطالعه ای کیفی با رویکرد تحلیل محتوی است. فرایند جمع آوری داده ها مشتمل بر ده مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با کارشناسان ناپیوسته اتاق عمل بود. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه ها به مدت 6 ماه تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده های به دست آمده به روش آنالیز محتوی کیفی و با رویکرد قراردادی صورت گرفت.یافته ها: تحلیل کیفی محتوای داده های مصاحبه منجر به استخراج شش درون مایه اصلی گردید که بیانگر تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل براساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان بود. درون مایه های حاصله شامل: «ناکارآمدی تدریس», «مدرک گرایی», «عملکرد تجربه مدارانه», «بحران نادیده گرفتن شان پرسنل», «انگیزه یادگیری» و «دغدغه بی توجهی به دروس تخصصی» است.استنتاج: از دغدغه های اصلی مشارکت کنندگان این تحقیق ناکارآمدی تدریس در برنامه های آموزشی دوران کارشناسی بود که یکی از دلایل آن کاربردی نبودن دروس این دوره است, زیرا برنامه های آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و بعضی مهارت های آنها را در سطح ایده آل فراهم نمی سازد, بنابراین برای رفع آن نیاز به برنامه ریزی صحیح آموزشی احساس می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدی مقدم، حمیده، و آهنچیان، محمدرضا. (1395). تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 26(136)، 121-134. SID. https://sid.ir/paper/44995/fa

    Vancouver: کپی

    یزدی مقدم حمیده، آهنچیان محمدرضا. تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1395؛26(136):121-134. Available from: https://sid.ir/paper/44995/fa

    IEEE: کپی

    حمیده یزدی مقدم، و محمدرضا آهنچیان، “تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 26، no. 136، pp. 121–134، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا