مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع ترین و مهم ترین واکنش های روانی بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی می باشد که تاثیر بسیار منفی بر سیر بیماری و مرحله بهبودی جسمی و روحی بیماران دارد. مطالعه حاضر با هدف, مقایسه تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش میانگین اضطراب آشکار در بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه تجربی است که در آن 66 بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی بستری در بخش«سی سی یو» بیمارستان کامکار- عرب نیا قم به طور مستمر بر حسب معیارهای ورود انتخاب و سپس با تخصیص تصادفی در سه گروه آموزش چهره به چهره, پمفلت و لوح فشرده قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار اسپیل برگر بود. در این مطالعه, میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله بیماران در هر سه گروه به تفکیک اندازه گیری و سپس با هم مقایسه شد. از SPSS نسخه شماره 11.5 و آزمون های کای اسکوئر, تی زوجی, آنالیز واریانس یکطرفه, کولموگروف – اسمیرنوف, و آزمون لون جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که شیوه های مختلف آموزش موجب کاهش معنی دار میانگین اضطراب بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی شده است (P=0.000), هر چند این سه شیوه آموزش هیچگونه تفاوتی باهم در مورد کاهش میانگین اضطراب آشکار بیماران نداشتند (P>0.05).نتیجه گیری کلی: یافته های مطالعه موید آن است که شیوه های مختلف آموزش در کاهش اضطراب آشکار بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی موثر است, بنابراین استفاده از هر سه روش قابل توصیه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یگانه خواه، محمدرضا، عابدینی، اکرم، اکبری، حسین، و ضیایی نژاد، محمدتقی. (1390). مقایسه تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی. نشریه پرستاری ایران، 24(74)، 36-44. SID. https://sid.ir/paper/114230/fa

    Vancouver: کپی

    یگانه خواه محمدرضا، عابدینی اکرم، اکبری حسین، ضیایی نژاد محمدتقی. مقایسه تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1390؛24(74):36-44. Available from: https://sid.ir/paper/114230/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا یگانه خواه، اکرم عابدینی، حسین اکبری، و محمدتقی ضیایی نژاد، “مقایسه تاثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 24، no. 74، pp. 36–44، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button