مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

912
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 60

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش به مددجو توسط پرستاران, بهترین راهکار برای انجام مراقبت از خود می باشد. هدف از این مطالعه, آسیب شناسی فرآیند آموزش به مددجو از طریق توصیف و تفسیر درک پرستاران و بیماران از شیوه آموزش به مددجو در محیط های بالینی می باشد. سوالات این پژوهش عبارتند از: 1, فرآیند آموزش به مددجو در محیط های بالینی چگونه است؟ 2, اجرای صحیح آموزش به مددجو تحت تاثیر چه عواملی آسیب رسانی می شود؟روش بررسی: پژوهش حاضر, یک مطالعه کیفی به روش تجزیه و تحلیل محتوا ست. نمونه ها شامل: 20 پرستار, 10 دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری و 3 مربی کارشناس ارشد پرستاری و همچنین 10 بیمار بستری در بخش های داخلی و جراحی هستند. محیط مطالعه دانشکده پرستاری و مامایی و 2 بیمارستان عمومی شهر اراک و روش جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار با پرستاران در گروه های متمرکز و جداگانه با بیماران بود.یافته ها: یافته های حاصل از مطالعه نشان داد عوامل مربوط به: 1, برنامه ریزی درسی و عملکرد دانشکده (آموزش معمول و توجه ناکافی به نیازهای دانشجویان و ...) 2, سرفصل نامناسب درس «فرآیند یادگیری و اصول آموزش به بیمار» (مقطعی بودن درس, تاکید سطحی بر کاربرد نظریه های یادگیری در محیط بالین, عدم آشنا کردن دانشجویان با شیوه ایفای نقش در آموزش به مددجو و ...) 3, کم توجهی به شرایط پرستاران بالینی 4, توجه نسبی به نیازهای آموزشی, فرهنگی و عادات بیمار و خانواده وی 5, مدیریت آموزشی 6, نگرش افراد شرکت کننده به آموزش مددجو, در ساختار و فرآیند آموزش به مددجو موثر بوده اند و در بسیاری از موارد سبب عدم اجرای صحیح آن در محیط بالینی شده اند.بحث و نتیجه گیری: ضرورت آموزش به مددجو و اهمیت نقش پرستاران دراین زمینه غیر قابل انکار است. عوامل آسیب رسان دراجرای صحیح آموزش به مددجو معلول سرفصل نا مناسب درس «فرآیند یادگیری واصول آموزش به بیمار» و سایر عواملی بوده است که سبب از دست رفتن این مراقبت در بالین شده است. آموزش صحیح واحد درسی جدید «فر آیند یادگیری و اصول آموزش به مددجو» با شیوه ایفای نقش می تواند سطح توانمندی پرستاران در زمینه آموزش به مددجو را ارتقا دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حکمت پو، داوود، انوشه، منیره، و الحانی، فاطمه. (1386). آسیب شناسی آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران، 20(49)، 51-60. SID. https://sid.ir/paper/114358/fa

Vancouver: کپی

حکمت پو داوود، انوشه منیره، الحانی فاطمه. آسیب شناسی آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1386؛20(49):51-60. Available from: https://sid.ir/paper/114358/fa

IEEE: کپی

داوود حکمت پو، منیره انوشه، و فاطمه الحانی، “آسیب شناسی آموزش به مددجو: یک مطالعه کیفی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 20، no. 49، pp. 51–60، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114358/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button