مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه آموزش مجازی به صورت ترکیبی (Blended) با روش کارگاهی در دانش و نگرش مرتبط با ارزیابی خطر پوسیدگی در دانشجویان دندان پزشکی (مقاله کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 665 | صفحه پایان 671

چکیده

 زمینه و هدف: رشد روزافزون تکنولوژی به صورت ترکیب روش های سنتی با روش های جدید, می تواند زمینه مناسبی را برای ارتقای آموزش فراهم آورد. تحقیق حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان رشته دندان پزشکی در مورد «ارزیابی خطر پوسیدگی» پس از آموزش به روش کارگاهی و ترکیبی (Blended learning) انجام شد.روش کار: در این مطالعه مداخله ای کنترل شده, ابتدا 82 دانشجوی سال آخر رشته دندان پزشکی عمومی شرکت کردند که در نهایت, 78 نفر از آنان به دو روش کارگاهی (39 نفر) و آموزش ترکیبی (39 نفر) تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه ترکیبی علاوه بر آموزش چهره به چهره, دسترسی به سایت طراحی شده و مطالب آنلاین وجود داشت. پرسش نامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک جهت بررسی دانش و نگرش ارزیابی خطر پوسیدگی قبل و بعد از دوره آموزشی, مورد استفاده قرار گرفت. میانگین نمرات دانش قبل و بعد از کارگاه در دو گروه با استفاده از آزمون های Repeated measures ANOVA و Paired t در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. P<0.050 به عنوان سطح معنی داری داده ها در نظر گرفته شد.یافته ها: 78 نفر (کل افراد =82 نفر) در مطالعه شرکت کردند. یافته ها نشان داد که میانگین نمره آگاهی در گروه کارگاهی در پس آزمون (1.61±13.35) نسبت به نمره پیش آزمون (3.06± 7.00) به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.050). در گروه آموزش مجازی (ترکیبی), میانگین نمره آگاهی در پس آزمون (1.43±14.71) نسبت به نمره پیش آزمون (2.20±8.12) افزایش یافت (P<0.050). با لحاظ کردن نمره پایه, تفاوت معنی داری بین نمره آگاهی دو گروه در پس آزمون مشاهده نگردید. در حیطه نگرش, دانشجویان دو گروه معتقد بودند که این کارگاه منجر به افزایش دانش آن ها در زمینه ارزیابی خطر پوسیدگی شد و ارزیابی خطر پوسیدگی در کلینیک آموزشی مفید بود.نتیجه گیری: هر دو روش به طور معنی داری باعث بهبود دانش و نگرش گردید. بیشتر دانشجویان روش آموزش ترکیبی را در زمینه ارزیابی خطر پوسیدگی, مفید دانستند. پیشنهاد می شود این روش به عنوان مکمل تدریس برای دانشجویان رشته دندان پزشکی عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پاکدامن، افسانه، و کریمی، زهره. (1394). مقایسه آموزش مجازی به صورت ترکیبی (Blended) با روش کارگاهی در دانش و نگرش مرتبط با ارزیابی خطر پوسیدگی در دانشجویان دندان پزشکی (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(5)، 665-671. SID. https://sid.ir/paper/116721/fa

    Vancouver: کپی

    پاکدامن افسانه، کریمی زهره. مقایسه آموزش مجازی به صورت ترکیبی (Blended) با روش کارگاهی در دانش و نگرش مرتبط با ارزیابی خطر پوسیدگی در دانشجویان دندان پزشکی (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(5):665-671. Available from: https://sid.ir/paper/116721/fa

    IEEE: کپی

    افسانه پاکدامن، و زهره کریمی، “مقایسه آموزش مجازی به صورت ترکیبی (Blended) با روش کارگاهی در دانش و نگرش مرتبط با ارزیابی خطر پوسیدگی در دانشجویان دندان پزشکی (مقاله کوتاه)،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 5، pp. 665–671، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button