مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه: تقلب در بین دانشجویان به حدی شایع است که برخی صاحب نظران از آن به عنوان اپیدمی یاد می کنند.هدف: این پژوهش با هدف تعیین نظرات دانشجویان پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن صورت گرفت.روش کار: نمونه پژوهش شامل 302 نفر دانشجوی پزشکی (سال های اول تا ششم) بود که در زمستان 82 و بهار 83 در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خود - ایفا که روایی و پایانی آن قبل از جمع آوری داده ها تعیین شده بود استفاده شد. پرسشنامه ها در انتهای ساعت کلاس درس بین دانشجویان توزیع و از آنها خواسته شد نظرات خود را در مورد میزان تایید هر یک از انوع تقلب بر روی مقیاس 5 درجه ای لیکرت مشخص کنند و فراوانی نسبی (درصد) هر یک از انواع تقلب را در بین همکلاسی های خود تخمین بزنند.یافته ها: 68% از دانشجویان مورد مطالعه مونث و بقیه مذکر بودند. تعداد دانشجویان پزشکی در هر سال بین حداقل 31 نفر (سال سوم) تا حداکثر 85 نفر (سال ششم) بود. بر اساس میانگین نمره نظرات, "حضور فرد دیگری در جلسه امتحان" مردودترین نوع تقلب ( x̅=4.13) و "در جریان قرار ندادن استاد هنگامی که به اشتباه در ورقه او نمره زیاد داده شده باشد" ( x̅=2.63) مورد تاییدترین نوع تقلب بود. از دیدگاه تعداد قابل توجهی از دانشجویان (تا حد 50 درصد) برخی از انواع تقلب مورد تایید بود. فراوانی نسبی بعضی از انواع تقلب تا حد 50 درصد تخمین زده شد. مقایسه نظرات دانشجویان با توجه به متغیر جنس, تفاوت معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده, اولویت دادن فوری به مهار پدیده تقلب در بین دانشجویان ضرورت دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نخعی، نوذر، و سیدحسینی، سیدوحید. (1383). بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 1(2)، 57-64. SID. https://sid.ir/paper/116736/fa

    Vancouver: کپی

    نخعی نوذر، سیدحسینی سیدوحید. بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1383؛1(2):57-64. Available from: https://sid.ir/paper/116736/fa

    IEEE: کپی

    نوذر نخعی، و سیدوحید سیدحسینی، “بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 1، no. 2، pp. 57–64، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button