مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراوانی و عوامل مرتبط با تقلب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 1392

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 80

چکیده

 مقدمه: با توجه به تاثیر منفی تقلب در محیط های آموزشی و لزوم برنا مه ریزی درجهت کاهش بروز آن در دانشجویان, مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی تقلب وعوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392 انجام شد.روش بررسی : این مطالعه از نوع مقطعی می باشد پرسشنامه ها (محقق ساخته) در اختیار همه دانشجویان قرار داده شد که از این میان 536 نفر از دانشجویان پرسشنامه ها را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه به تایید ده نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در یک نمونه مقدماتی بررسی شد. بعد از ورود داده ها به نرم افزار spss, برای توصیف داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار استفاده شد. آمار استنباطی نیز توسط آزمون تی انجام شد.یافته ها: 536 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. فراوانی تقلب در بین دانشجویان رشته هوشبری بیشترین (79.3%) و در بین دانشجویان مامایی (25.9%) و اطاق عمل (32.1%) کمترین میزان گزارش گردید. بیشترین شیوه تقلب, نگاه کردن به برگه امتحانی فرد کناری و یا در معرض دید قرار دادن برگه خود (20.9%) وکمترین شیوه تقلب, دسترسی به سئوالات قبل از امتحان و حضور به جای فرد دیگری در جلسه امتحان و بالعکس (3.4%) بیان شده است. درضمن بیشترین دلیل تقلب را چون ملاک سنجش فقط نمره است ذکر کردند (80.8%) وکمترین دلیل برای تقلب را اضطراب ذکر نموده اند(64.1%).نتیجه گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین, آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب است. با توجه به اینکه رواج و شیوع تقلب در محیط های تحصیلی کشورمان انکار ناپذیر است بنابراین برای درک علت تقلب و شناسایی متغیرهای وابسته آن در بین دانشجویان خصوصا دانشجویان رشته های پزشکی, لازم است پژوهشهای گسترده ای در سطح کشور انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدینی پور، اکرم، صمدی، فاطمه، و مومنیان، سمیه. (1394). فراوانی و عوامل مرتبط با تقلب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 1392. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 8(19)، 73-80. SID. https://sid.ir/paper/219377/fa

    Vancouver: کپی

    عابدینی پور اکرم، صمدی فاطمه، مومنیان سمیه. فراوانی و عوامل مرتبط با تقلب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 1392. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1394؛8(19):73-80. Available from: https://sid.ir/paper/219377/fa

    IEEE: کپی

    اکرم عابدینی پور، فاطمه صمدی، و سمیه مومنیان، “فراوانی و عوامل مرتبط با تقلب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 1392،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 19، pp. 73–80، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219377/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button