مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر سه روش آموزشی (کاوشگری، بر بالین بیمار و رویکرد رایج آموزش بالینی) بر یادگیری بالینی مراقبت های ویژه دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 141

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری, نیاز به استفاده از روش هایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشد. از این رو, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سه روش آموزشی کاوشگری, آموزش بر بالین بیمار و رویکرد رایج آموزش بالینی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در فاصله ماه های مهر تا اسفند سال 1393 در بخش (ICU (Intensive care unit) بیمارستان ولی عصر (عج) اراک انجام شد. نمونه های پژوهش, 60 دانشجوی رشته پرستاری بودند که به روش سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون, گروه شاهد به روش رایج و گروه های مداخله یک گروه به روش کاوشگری و گروه دیگر به روش آموزش بر بالین به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی, از هر سه گروه آزمون گرفته شد و پرسش نامه های مربوط تکمیل گردید. در نهایت, داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس, Independent t و Paired t مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین نمره کل که از جمع نمره مهارت های بالینی و حیطه شناختی به دست آمد, بعد از مداخله در سه گروه آموزشی با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری داشت. [F=136.75, (Degree of freedom) df=2, P=0.0001] پس از تست فرضیه همگنی واریانس ها و استفاده از آزمون تعقیبی Games-Howell, یافته ها حاکی از آن بود که بعد از مداخله, نمره کل آموزش بر بالین (P<0.0001) و آموزش کاوشگری به طور معنی داری بالاتر از رویکرد رایج آموزش بالینی بود (P=0.0001).نتیجه گیری: به نظر می رسد که دو روش آموزش کاوشگری و آموزش بر بالین بیمار, باعث ارتقای مهارت های بالینی دانشجویان شده است. از این رو, پیشنهاد می شود تا برای ارتقای یادگیری بالینی دانشجویان, از این دو روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، پروانه، محمودی، مختار، بهرام نژاد، فاطمه، رفیعی، فاطمه، و خواجه گودری، محمد. (1395). مقایسه تاثیر سه روش آموزشی (کاوشگری, بر بالین بیمار و رویکرد رایج آموزش بالینی) بر یادگیری بالینی مراقبت های ویژه دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 13(2 )، 133-141. SID. https://sid.ir/paper/116814/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری پروانه، محمودی مختار، بهرام نژاد فاطمه، رفیعی فاطمه، خواجه گودری محمد. مقایسه تاثیر سه روش آموزشی (کاوشگری, بر بالین بیمار و رویکرد رایج آموزش بالینی) بر یادگیری بالینی مراقبت های ویژه دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1395؛13(2 ):133-141. Available from: https://sid.ir/paper/116814/fa

    IEEE: کپی

    پروانه عسگری، مختار محمودی، فاطمه بهرام نژاد، فاطمه رفیعی، و محمد خواجه گودری، “مقایسه تاثیر سه روش آموزشی (کاوشگری, بر بالین بیمار و رویکرد رایج آموزش بالینی) بر یادگیری بالینی مراقبت های ویژه دانشجویان پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 13، no. 2 ، pp. 133–141، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116814/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button