مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: همگان بر این اعتقاد هستند که دانشجویان حق مشارکت در تصمیماتی را که درباره آموزش آنان صورت می گیرد, دارند. اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد, باید دانشجویان نیز در آن مشارکت نمایند و آن را درک نمایند, در غیر این صورت تغییرات از جانب آن ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد. از طرفی, تعهد استادان به اصلاحات, مشارکت و حمایت آنان نیز امری ضروری است. هدف از این مطالعه, تبیین نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی از دیدگاه خودشان بود.روش کار: در این مطالعه با رویکرد کیفی با 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1391 مصاحبه های نیمه ساختاریافته به عمل آمد. شرکت کنندگان بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. از همه مشارکت کنندگان حداقل یک سوال باز پرسیده شد «نقش دانشجو در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی چیست؟». از سوالات کاوشی نیز برای عمیق تر شدن مصاحبه ها استفاده شد. مصاحبه های ضبط شده, خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا» آنالیز شدند.یافته ها: «مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است» به عنوان مضمون اصلی در این مطالعه ظهور یافت. «شرکت در تصمیم گیری های آموزشی, تحول گرا بودن, خودراهبری, روحیه نقادانه و پژوهشی, توانایی به کارگیری کاربردی آموخته های علمی, تفکر خلاق و توانایی حل مساله» از سایر مضامین تبیین کننده دیدگاه دانشجویان در خصوص نقش خود در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی بود. برخورداری از «استاد راهنمای مشوق, محیط پویا و با نشاط و ایجاد فرصت های یادگیری» از موارد تاکید شده توسط شرکت کنندگان برای امکان مشارکت دانشجویان در اصلاحات آموزشی بوده است.نتیجه گیری: اگر قرار است تغییر و تحولی در آموزش صورت بگیرد, باید دانشجو نیز در آن مشارکت نماید و آن را درک نماید. با صحبت کردن با دانشجویان و گوش دادن به آن ها, می توانیم چیزهای بیشتری را درباره این که کلاس و دانشگاه چگونه می توانند تقویت شوند و پیشرفت حاصل شود, یاد گرفت. بنابراین باید روحیه تحول گرایی, خودراهبری, نقادی و حل مساله را در آنان پرورش داد و همه این ها بدون وجود استادان خبره و دلسوز و مشوق و محیط یادگیری پویا ممکن نخواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوملی، مهین، جویباری، لیلا، و ثناگو، اکرم. (1392). مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(1)، 50-59. SID. https://sid.ir/paper/116860/fa

    Vancouver: کپی

    نوملی مهین، جویباری لیلا، ثناگو اکرم. مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(1):50-59. Available from: https://sid.ir/paper/116860/fa

    IEEE: کپی

    مهین نوملی، لیلا جویباری، و اکرم ثناگو، “مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 1، pp. 50–59، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button