مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند در زنان شاغل شهر بیرجند در سال 1401 : مطالعه مبتنی بر مدل مراحل تغییر

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 83

چکیده

 1سابقه و هدف: محصولات لبنی یکی از گروه­های اصلی مهم در رژیم غذایی هستند. مصرف لبنیات موجب کاهش خطر سرطان پستان, بیماری­های قلبی عروقی, سکته مغزی و همچنین کنترل فشارخون می­شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان شاغل شهر بیرجند انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 534 نفر از زنان شاغل شهر بیرجند, به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه استاندارد همراه با مراحل تغییر رفتار مصرف لبنیات فراسودمند بود. داده­ها توسط نرم افزارSPSS)  ویرایش19) و توسط آزمون آماری توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک رتبه­ای تجزیه و تحلیل شدند (05/0>p). یافته ها : میانگین سنی زنان 6/7±32/40 سال بود. بر اساس مدل مراحل تغییر بیشترین میزان مصرف فراورده لبنی فراسودمند مربوط به ماست کم چرب با 3/54 درصد و کمترین میزان مصرف مربوط به شیر غنی شده با آهن با 2/11 درصد بود. در مجموع 74/35 درصد زنان از فرآورده­های لبنی فراسودمند استفاده می­کردند. آنالیز رگرسیون نشان داد که سن, سطح تحصیلات و آشنا بودن افراد با لبنیات فراسودمند و خرید از هایپر مارکت, پیش بینی کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند در زنان بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته­های مطالعه میزان آشنایی (آگاهی) افراد, سن و میزان تحصیلات و همچنین خرید از هایپر مارکت پیش بینی­کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند است. با توجه به این که دو عامل خرید از هایپر­مارکت و نیز آشنایی افراد با این غذاها قابلیت تغییر و تأثیرپذیری از مداخله آموزشی را دارد, بنابراین می­توان با انجام مداخلات آموزشی میزان مصرف لبنیات فراسودمند را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button