Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,300
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش واحدی مهارت های زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدیدالورود درباره مهارت های زندگی و ارتقای توانمندی های روانی- اجتماعی آنان

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: دانشجویان به سبب تجربه مشکلات جدید و استرس های متنوع در دوران تحصیل همواره در معرض بسیاری از مشکلات روانی هستند. از این جهت برای اولین بار در سال تحصیلی 85-84 آموزش مهارت های زندگی به برنامه تحصیلی دانشجویان جدید الورود پزشکی و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه شد. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی این برنامه بر ارتقای دانش و نگرش دانشجویان نسبت به مهارت های زندگی و همچنین ارتقای توانمندی های روانی اجتماعی آنان انجام شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی گروه مداخله شامل 51 دانشجوی رشته پزشکی و مامایی جدید الورود و نمونه شاهد شامل 42 دانشجوی پزشکی و مامایی ترم دوم بودند. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه, بعد از تایید روایی و پایایی آن, صورت گرفت.یافته ها: میانگین نمرات دانش و نگرش دانشجویان گروه مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری افزایش یافت. (به ترتیب 7.19 در برابر 4.66 یا p=0.0001 و 8.74 در برابر 5.90 با p=0.0001). بر اساس آنالیز واریانس دو طرفه نوع رشته تحصیلی تاثیری در میزان اثر بخشی آموزش بر دانش و نگرش دانشجویان نداشت. میانگین نمره توانمندی های روانی– اجتماعی تنها در دانشجویان مامایی گروه مداخله (نسبت به گروه شاهد) به طور معنی داری افزایش یافت (24.75 در برابر 20.14 با p=0.0001).نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی به دانشجویان به صورت سیستماتیک و سازماندهی شده و در قالب درس یک واحدی تاثیر بارزی در ارتقای دانش و نگرش نسبت به مهارت های زندگی و توانمندی های روانی- اجتماعی آنان داشت. مسلم است جهت تداوم نتایج, ادامه آموزش حداقل به مدت یک سال ضروری می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدم، مرضیه، رستمی گوران، نرگس، آراسته، مدبر، شمس علی زاده، نرگس، و معروفی، آزاد. (1387). بررسی تاثیر آموزش واحدی مهارت های زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدیدالورود درباره مهارت های زندگی و ارتقای توانمندی های روانی- اجتماعی آنان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 5(1)، 26-34. SID. https://sid.ir/paper/116948/fa

    Vancouver: کپی

    مقدم مرضیه، رستمی گوران نرگس، آراسته مدبر، شمس علی زاده نرگس، معروفی آزاد. بررسی تاثیر آموزش واحدی مهارت های زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدیدالورود درباره مهارت های زندگی و ارتقای توانمندی های روانی- اجتماعی آنان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1387؛5(1):26-34. Available from: https://sid.ir/paper/116948/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه مقدم، نرگس رستمی گوران، مدبر آراسته، نرگس شمس علی زاده، و آزاد معروفی، “بررسی تاثیر آموزش واحدی مهارت های زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدیدالورود درباره مهارت های زندگی و ارتقای توانمندی های روانی- اجتماعی آنان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 5، no. 1، pp. 26–34، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا