مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش از طریق ویکی بر یادگیری مهارت های اطلاع یابی دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 152

چکیده

 زمینه و هدف: به تازگی فن آوری های جدیدی تحت عنوان وب 2.0 ظهور کرده اند و استفاده از آن در آموزش رو به افزایش است. ویکی یکی از ابزارهای وب 2.0 می باشد که در آموزش الکترونیک کاربردهای فراوانی دارد. ویکی ها دارای محیطی ساده و با قابلیت ویرایش آسان هستند و بافتی تعاملی دارند که استفاده از آن ها در آموزش باعث افزایش یادگیری می گردد؛ بنابراین پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر استفاده از ویکی بر یادگیری مهارت های اطلاع یابی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.روش کار: 32 دانشجوی پزشکی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون به وسیله ویکی و گروه شاهد به روش سنتی آموزش داده شدند. قبل از آموزش جهت تعیین میزان آگاهی دانشجویان در مورد مهارت های اطلاع یابی برای هر دو گروه پیش آزمون و در پایان جهت سنجش میزان پیشرفت, پس آزمون انجام گرفت. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها: بیشتر دانشجویان (71.9 درصد) با وب 2.0 آشنایی داشتند و 21.9 درصد از ویکی ها استفاده کرده بودند. آگاهی هر دو گروه پس از آموزش افزایش یافت. میانگین نمرات گروه شاهد از 3.83±4.30 به 13.75±3.25 و نمرات گروه آزمون از 2.80±1.85 به 12.85±4.26 ارتقا یافت (P<0.001), اما رابطه معنی داری بین آموزش به وسیله ویکی و آموزش سنتی وجود نداشت و پیشرفت دو گروه به طور تقریبی یکسان بود (P=0.560). با این وجود بیش از نیمی از دانشجویان (55 درصد) به دلایلی مانند عدم محدودیت زمانی و صرفه جویی در زمان, آموزش با ویکی را ترجیح دادند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده ابزارهای وب 0.2 به خصوص ویکی ها تاثیر مثبتی بر یادگیری دارند, بنابراین با توجه به قابلیت های ویکی می توان از آنها به عنوان مکمل آموزش سنتی بهره برد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اخوتی، مریم، مرادزاده، مینا، و ذوالعلی، فرزانه. (1393). تاثیر آموزش از طریق ویکی بر یادگیری مهارت های اطلاع یابی دانشجویان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(2)، 139-152. SID. https://sid.ir/paper/117001/fa

Vancouver: کپی

اخوتی مریم، مرادزاده مینا، ذوالعلی فرزانه. تاثیر آموزش از طریق ویکی بر یادگیری مهارت های اطلاع یابی دانشجویان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(2):139-152. Available from: https://sid.ir/paper/117001/fa

IEEE: کپی

مریم اخوتی، مینا مرادزاده، و فرزانه ذوالعلی، “تاثیر آموزش از طریق ویکی بر یادگیری مهارت های اطلاع یابی دانشجویان پزشکی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 2، pp. 139–152، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/117001/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button