مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اولویت بندی نقاط نیازمند بهبود در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بر اساس نظام خودارزیابی بر مبنای مدل کیفیت اروپایی (EFQM)

صفحات

 صفحه شروع 539 | صفحه پایان 547

چکیده

 مقدمه: سازمان های پیش رو در دنیای امروز در تلاش برای کسب نتایج و مزایای رقابتی هستند. امروزه, استفاده از شیوه های نوین مدیریتی و به کارگیری ابزارهای نوین مدیریت در حصول نتایج سازمانی مطلوب تاثیرگذار هستند. مدل سرآمدی یا مدل تعالی سازمانی, یکی از کاربردی ترین مدل های ارزیابی است که معیارهای ارزیابی خطوط راهنمایی برای سازمان ها را ایجاد می کند تا پیشرفت عملکرد خود را در زمینه مدیریت کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری کند. هدف این مطالعه, شناخت نقاط قابل بهبود در بیمارستان الزهرا (س) با استفاده از مدل (European foundation for quality management) EFQM بود.روش بررسی: این مطالعه, یک مطالعه کاربردی, از نوع مقطعی- توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران بالینی و پشتیبانی بیمارستان الزهرا (س), در رده های مختلف (میانی, ارشد و عملیاتی) در سال 1389 بود. این پژوهش با استفاده از رویکرد پرسش نامه از مدل های سرآمدی اجرا شد. روایی ابزار, پس از متناسب سازی سوالات پرسش نامه بر اساس شرایط بیمارستانی با استفاده از نظرات خبرگان سنجیده شد و پایایی آن با محاسبه 0.88 Cronbach’s alpha تایید شد که به صورت سرشماری, پرسش نامه ها را تکمیل کردند. تحلیل داده ها بر حسب نوع آن ها و با استفاده از آزمون های t و (Analysis of variance) ANOVA در نرم افزار SPSS نسخه 13 تحلیل شد.یافته ها: بیمارستان مورد مطالعه در کل, 502.78 امتیاز کسب نمود. در حوزه توانمندسازها (259.60) و در حوزه نتایج (243.08) حاصل گردید. امتیاز و درصد هر کدام از معیارهای نه گانه این مدل به شرح زیر به دست آمد: رهبری 52 امتیاز (52 درصد), خط مشی و استراتژی 43 امتیاز (54 درصد), منابع انسانی 42 امتیاز (47 درصد), منابع و شراکت ها 50 امتیاز (56 درصد), فرایندها 70 امتیاز (50.6 درصد), نتایج مشتری 97 امتیاز (48.8 درصد), نتایج کارکنان 31.5 امتیاز (35 درصد), نتایج جامعه 30.7 امتیاز (51 درصد) و نتایج کلیدی عملکرد 83.6 (55.7 درصد).نتیجه گیری: اجرای مدل خودارزیابی در این بیمارستان منجر به شناخت نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود شد. از معیارهای توانمند ساز, معیار کارکنان و از معیارهای نتایج, معیار نتایج کارکنان و معیار نتایج مشتری کمترین امتیازات را حاصل نمودند که به عنوان نقاط نیازمند بهبود اولویت بندی می شوند. بنابراین بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند و بیمارستان برای بهبود این معیارها برنامه اصلاحی تنظیم کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، مرضیه، گنجی، حمید، رییسی، احمدرضا، یعقوبی، مریم، و همتیان، پروین. (1391). اولویت بندی نقاط نیازمند بهبود در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بر اساس نظام خودارزیابی بر مبنای مدل کیفیت اروپایی (EFQM). مدیریت اطلاعات سلامت، 9(4)، 539-547. SID. https://sid.ir/paper/121884/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی مرضیه، گنجی حمید، رییسی احمدرضا، یعقوبی مریم، همتیان پروین. اولویت بندی نقاط نیازمند بهبود در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بر اساس نظام خودارزیابی بر مبنای مدل کیفیت اروپایی (EFQM). مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1391؛9(4):539-547. Available from: https://sid.ir/paper/121884/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه جوادی، حمید گنجی، احمدرضا رییسی، مریم یعقوبی، و پروین همتیان، “اولویت بندی نقاط نیازمند بهبود در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بر اساس نظام خودارزیابی بر مبنای مدل کیفیت اروپایی (EFQM)،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 9، no. 4، pp. 539–547، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121884/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button