مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,126
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: «استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات مورد نیاز, دسترسی به اطلاعات, ارزیابی اطلاعات, استفاده موثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی-اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تاکید دارد. در این پژوهش, از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایان نامه دکترا, گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسش نامه (Cronbach's alpha) برابر با 0.98 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS , آزمون t و ANOVA استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنی داری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایده آل (100) بود (0.001>P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (0.05<P). همچنین بین سال های مختلف تحصیلی در استانداردهای 1 و 5 اختلاف معنی داری وجود داشت و در کل استانداردها نیز این اختلاف معنی دار بود. در استانداردهای 2, 3 و 4 بین سال های مختلف تحصیلی, اختلاف معنی داری مشاهده نشد (0.05<P).نتیجه گیری: میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط بود که از دلایل آن می توان به شیوه خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسش نامه ها اشاره کرد. از طرفی یافته ها نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها به طور معنی داری از حد ایده آل پایین تر است, که توجه به آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیات علمی را ضروری می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان، سیدمحمدرضا، آل مختار، محمدجواد، و حسن زاده، اکبر. (1392). مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(2 (پیاپی 30))، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/121945/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان سیدمحمدرضا، آل مختار محمدجواد، حسن زاده اکبر. مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1392؛10(2 (پیاپی 30)):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/121945/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدرضا هاشمیان، محمدجواد آل مختار، و اکبر حسن زاده، “مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 10، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 1–8، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا