مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,955
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کارایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با راه آهن های کشور های آسیایی و خاور میانه

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 121

چکیده

 هدف اصلی بنگاه های اقتصادی همواره این بوده است که با حداقل منابع موجود, حداکثر استفاده را به دست آورند که این مساله اشاره به بهبود کارایی و بهره وری در بنگاه ها دارد. بخش حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی به جهت تاثیر گذاری مستقیم و عمده بر روی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ها دارای اهمیت زیادی است. در این مقاله با توجه به داده های آماری 24 کشور منطقه خاورمیانه وآسیا, عضو اتحادیه بین المللی راه آهن ها و سازمان همکاری راه آهن ها برای دوره زمانی 5 ساله از سال 2000 تا 2004 به بررسی کارایی و بهره وری راه آهن کشور های مذکور با تاکید بر راه آهن کشورمان از طریق تکنیک تحلیل پوششی داده ها و شاخص بهره وری مالم کوئیست پرداخته شده است. آنچه که این مقاله را از مقالات قبلی متمایز می کند, استفاده از همین شاخص است و به کمک آن تغییرات بهره وری را اندازه گرفت. همچنین کارایی تحت شرایط بازده به مقیاس ثابت و بازده به مقیاس متغیر محاسبه گردیده است. میانگین کارایی فنی راه آهن ایران در شرایط CRS برابر 0.590 و در شرایط VRS برابر 0.6 بوده است. به علاوه در تمام شیوه های رتبه بندی راه آهن ایران رتبه ای بهتر از یازدهم از نظر کارایی نداشته است. به کمک شاخص مالم کوئیست نشان می دهیم. مقادیر کارایی فنی در طول دوره مورد نظر روند افزایشی داشته است. و ناکارایی موجود بیشتر به دلیل ناکارایی مدیریتی بوده تا ناکارائی مقیاس. همچنین روند تغییرات بهره وری کل عوامل تولید راه آهن کشور در طول دوره نامشخص بوده است. ولی همواره از میانگین کل کشور های مذکور بالاتر است. همچنین راه آهن کشور جهت تحقق شرایط مطلوب بایستی خدمات بیشتری را ارایه نماید و کشورهای کره جنوبی, فلسطین اشغالی به عنوان الگو ارایه می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورکاظمی، محمدحسین، و سلطانی، حسینعلی. (1386). ارزیابی کارایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با راه آهن های کشور های آسیایی و خاور میانه. تحقیقات اقتصادی، -(78)، 87-121. SID. https://sid.ir/paper/12201/fa

Vancouver: کپی

پورکاظمی محمدحسین، سلطانی حسینعلی. ارزیابی کارایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با راه آهن های کشور های آسیایی و خاور میانه. تحقیقات اقتصادی[Internet]. 1386؛-(78):87-121. Available from: https://sid.ir/paper/12201/fa

IEEE: کپی

محمدحسین پورکاظمی، و حسینعلی سلطانی، “ارزیابی کارایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با راه آهن های کشور های آسیایی و خاور میانه،” تحقیقات اقتصادی، vol. -، no. 78، pp. 87–121، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12201/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button