مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کارایی و بهره وری راه آهن سریع السیر کشورهای مختلف با تحلیل پوششی داده ها و تصمیم گیری چند معیاره

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 120

چکیده

 تحقیق حاضر به شناسایی شاخص های کمی کارایی و بهره وری راه آهن سریع السیر پرداخته و پس از تعیین این شاخص ها, وضعیت کارایی و بهره وری کشورهای دارای فناوری راه آهن سریع السیر را با هم مقایسه می کند. برای مقایسه کارایی و بهره وری, به ترتیب از روش تحلیل پوششی داده ها و فرآیند تصمیم گیری چند معیاره استفاده شده است. در ابتدا, روش تحلیل پوششی داده ها برای محاسبه ی کارایی راه آهن سریع السیر ارایه شده است. برای ورودی های مساله, از داده های آماری موجود و تحقیقات گذشته استفاده شده است. محاسبات کارایی با دو روش بازده به مقیاس متغیر و بازده به مقیاس ثابت انجام شده است. هر یک از این دو روش با رویکرد ورودی- محور بر روی داده های راه آهن سریع السیر کشورهای مختلف پیاده سازی و نتایج آن ها با هم مقایسه شده است, سپس با استفاده از روش اندرسون- پیترسون به رتبه بندی نهایی کشورهای کارا (دارای کارایی واحد) پرداخته شده است. در ادامه ی مقاله, از فرآیند تصمیم گیری چند معیاره جهت مقایسه ی بهره وری کشورهای مدنظر استفاده شده است. برای این منظور, سه معیار اساسی مشخصات فنی, عوامل اقتصادی و عملکرد بهره برداری به عنوان شاخص های کلیدی مقایسه انتخاب شده اند. هر یک از این معیارها به زیرشاخص های فرعی تقسیم شده و فرآیند تصمیم گیری بر روی کل سیستم پیاده سازی شده است. در پایان, رتبه بندی کشورها از دو منظر کارایی و بهره وری ارایه شده است. نتیجه ی این تحقیق نشان می دهد که اکثر کشورهای دارای این فناوری, سطح مطلوبی از کارایی و بهره وری را دارا بوده و چهار کشور ژاپن, چین, فرانسه و اسپانیا به ترتیب رتبه های اول تا چهارم کارایی و بهره وری را دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علیمرادی، زهرا، اشراق نیای جهرمی، عبدالحمید، نعیمی، میثم، و امین صدرآبادی، حسین. (1395). ارزیابی کارایی و بهره وری راه آهن سریع السیر کشورهای مختلف با تحلیل پوششی داده ها و تصمیم گیری چند معیاره. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضیات کاربردی)، 13(1 (پیاپی 48))، 97-120. SID. https://sid.ir/paper/164506/fa

    Vancouver: کپی

    علیمرادی زهرا، اشراق نیای جهرمی عبدالحمید، نعیمی میثم، امین صدرآبادی حسین. ارزیابی کارایی و بهره وری راه آهن سریع السیر کشورهای مختلف با تحلیل پوششی داده ها و تصمیم گیری چند معیاره. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضیات کاربردی)[Internet]. 1395؛13(1 (پیاپی 48)):97-120. Available from: https://sid.ir/paper/164506/fa

    IEEE: کپی

    زهرا علیمرادی، عبدالحمید اشراق نیای جهرمی، میثم نعیمی، و حسین امین صدرآبادی، “ارزیابی کارایی و بهره وری راه آهن سریع السیر کشورهای مختلف با تحلیل پوششی داده ها و تصمیم گیری چند معیاره،” تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضیات کاربردی)، vol. 13، no. 1 (پیاپی 48)، pp. 97–120، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button