مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم: مطالعه تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 282

چکیده

 مداخلات والدمحور به عنوان روشی موثر برای درمان کودکان دارای اٌتیسم محسوب می شوند. بیشتر این مداخلات متمرکز بر نقائص ارتباطی-اجتماعی این کودکان است و کمتر مطالعه ای روی رفتارهای اضافه متمرکز شده است. برای رفع این نیاز برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم تهیه شد. اهدف این مطالعه بررسی اثربخشی این برنامه روی گروهی از والدین کودکان دارای اتیسم است. این مطالعه از نوع طرح های تک آزمودنی است که 3 کودک دارای اختلال اٌتیسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. والدین هر سه کودک, 10 جلسة انفرادی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم را دریافت کردند. ارزیابی ها در 9 مرحله (3 ارزیابی خط پایه, 5 ارزیابی در مدت درمان و 1 ارزیابی پیگیری) انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه تجدیدنظر شده ی رفتارهای تکراری, سیاهه ارزیابی درمان اٌتیسم و چک لیست رفتار ناهنجار بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد در آزمودنیهای مطالعه رفتارهای اضافه چون رفتار کلیشه ای, رفتار خودآزاری, رفتار وسواسی, رفتار آیینی, رفتار یکنواختی و رفتار محدود کاهش و رفتارهای سازگارانه (چون گفتار, ارتباط, معاشرت, آگاهی حسی یا شناختی و سلامت جسمی و رفتاری) افزایش یافته است. همچنین اندازه اثر نشان داد این برنامه آموزشی بر کاهش رفتارهای اضافه اختلال اٌتیسم موثر است. نتایج این مطالعه از اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم حمایت می کند. پیشنهاد می شود این برنامه به عنوان یکی از درمان های زودهنگام در درمان اختلال اٌتیسم و با هدف انتقال درمان اٌتیسم از مرکز محور به خانواده محور بودن استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیری، اسماعیل، پوراعتماد، حمیدرضا، فتح آبادی، جلیل، و نریمانی، محمد. (1398). بررسی اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم: مطالعه تک آزمودنی. خانواده پژوهی، 15(58 )، 267-282. SID. https://sid.ir/paper/122483/fa

    Vancouver: کپی

    شیری اسماعیل، پوراعتماد حمیدرضا، فتح آبادی جلیل، نریمانی محمد. بررسی اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم: مطالعه تک آزمودنی. خانواده پژوهی[Internet]. 1398؛15(58 ):267-282. Available from: https://sid.ir/paper/122483/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل شیری، حمیدرضا پوراعتماد، جلیل فتح آبادی، و محمد نریمانی، “بررسی اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم: مطالعه تک آزمودنی،” خانواده پژوهی، vol. 15، no. 58 ، pp. 267–282، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button