مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش درمانی پاسخ محور (PRT) بر میزان استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم: پژوهش تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه و اهداف: کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به صورت محدود از سؤالات مختلف در تعاملات اجتماعی استفاده می کنند. از آنجا که پرسیدن سؤال مهارتی محوری است که با مهارت های زبانی و فرصت های یادگیری در ارتباط است, انتخاب آن به عنوان هدف درمانی ضرورت دارد. بر این اساس, پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمانی پاسخ محور (PRT) بر میزان استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در بافت تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مورد منفرد با طرح A-B بود. جامعه آماری شامل کودکان دارای اختلال طیف اتیسم (ASD) در بخش نگهداری, آموزش و توان بخشی معلولین آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز بود. از این جامعه 3 کودک به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش, مقیاس تشخیص اختلال طیف اتیسم (ASDDS) و چک لیست محقق ساخته بود. بدین منظور, پس از موقعیت خط پایه, مداخله آغاز و طی 10 هفته روش درمانی پاسخ محور به شرکت کنندگان ارائه شد. متغیر وابسته (استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در بافت تعاملات اجتماعی) از طریق دو مشاهده گر به دقت اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها, پس از رسم نمودار و محفظه ثبات و روند برای نمودارها, با کاربرد روش تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی, اثربخشی متغیر مستقل بر متغیر وابسته بررسی شد. یافته ها: میانگین نمرات از 59/39, 38/41 و 55/39 برای هر سه شرکت کننده در موقعیت خط پایه به 38/51, 71/49 و 61/50 در موقعیت مداخله رسید. طی تحلیل دیداری نمودار داده ها, مداخله در هر سه شرکت کننده اثربخش بوده است. درصد غیرهمپوشی داده ها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای سه شرکت کننده به ترتیب 90, 80 و 90 بود. این اثربخشی در موقعیت پیگیری نیز همچنان قابل مشاهده بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده ی از روش درمانی پاسخ محور (PRT) موجب بهبود استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در بافت تعاملات اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می شود. بر این اساس می توان از این روش در برنامه ی آموزشی و توان بخشی این گروه از کودکان بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرامرزی، سالار، محسنی اژیه، علیرضا، و عظیمی گروسی، صمد. (1398). اثربخشی روش درمانی پاسخ محور (PRT) بر میزان استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم: پژوهش تک آزمودنی. طب توانبخشی، 8(4 )، 20-29. SID. https://sid.ir/paper/239686/fa

    Vancouver: کپی

    فرامرزی سالار، محسنی اژیه علیرضا، عظیمی گروسی صمد. اثربخشی روش درمانی پاسخ محور (PRT) بر میزان استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم: پژوهش تک آزمودنی. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(4 ):20-29. Available from: https://sid.ir/paper/239686/fa

    IEEE: کپی

    سالار فرامرزی، علیرضا محسنی اژیه، و صمد عظیمی گروسی، “اثربخشی روش درمانی پاسخ محور (PRT) بر میزان استفاده ی صحیح از سؤال های مختلف در تعاملات اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم: پژوهش تک آزمودنی،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 4 ، pp. 20–29، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239686/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button