مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,096
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم در زندگی واقعی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 88

چکیده

 اتیسم اختلالی با رفتارهای نابجا مانند رفتارهای کلیشه ای, نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی است. از طرفی خانواده نقش اساسی را در تضمین سلامت و رفاه کودکان بازی می کند, آموزش چگونه مواجه شدن با رفتارهای ناسازگارانه کودکان اتیسم به والدین حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم در زندگی واقعی است. روش پژوهش آزمایش با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل است. از مراکز توان بخشی کودکان اتیسم شهر اصفهان, 12 کودک اتیسم به همراه والدین آنها با نمونه گیری خوشه ای با توجه ملاک های ورود به پژوهش انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای اندازه گیری نشانه های کودکان اتیسم از مقیاس درجه بندی زندگی واقعی کودکان اتیسم استفاده شد. مدل مشاوره ای- آموزشی هورن بی برا مداخلات خانواده محور و از روش تحلیل کاربردی رفتار برای مداخلات کودک محور استفاده شد. تحلیل داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که که بین نمرات 3 گروه کودکان که تحت مداخلات روانشناختی خانواده محور کودک محور و ترکیبی قرار گرفتند و گروه کنترل تفاوت معنی دار وجود دارد (p£0.001). بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت مداخلات خانواده محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم موثر است. مداخلات ترکیبی اثر بخشی بیشتری داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چوپان زیده، رویا، فرامرزی، سالار، پیروز، معصومه، و زیدآبادی، فاطمه. (1394). بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم در زندگی واقعی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 13(12)، 75-88. SID. https://sid.ir/paper/208764/fa

    Vancouver: کپی

    چوپان زیده رویا، فرامرزی سالار، پیروز معصومه، زیدآبادی فاطمه. بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم در زندگی واقعی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1394؛13(12):75-88. Available from: https://sid.ir/paper/208764/fa

    IEEE: کپی

    رویا چوپان زیده، سالار فرامرزی، معصومه پیروز، و فاطمه زیدآبادی، “بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی خانواده محور, کودک محور و ترکیبی بر کاهش نشانه های کودکان اتیسم در زندگی واقعی،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 13، no. 12، pp. 75–88، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button