Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,327
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول دوره راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه: در این پژوهش تلاش شد تا بر اساس تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول دوره راهنمایی, تصویری از آموزش اخلاق در این پایه ارایه شود. بدین منظور ابتدا چارچوب نظری تهیه شد. در این چارچوب نظری دو شیوه ارایه (مستقیم و غیر مستقیم), دو نحوه خطاب (فردی و گروهی) و چهار نوع پیام اخلاقی «در ارتباط با خدا, در ارتباط با خود, در ارتباط با جامعه و در ارتباط با جهان» از یکدیگر تفکیک شدند.روش: تمامی کتابهای درسی پایه اول دوره راهنمایی در سال تحصیلی 87-86 به استثنای کتابهای ریاضی و زبان, با استفاده از سیاهه جمع آوری داده ها تحلیل شدند و مفاهیم و آموزه های اخلاقی آنها شناسایی و طبقه بندی شد. برای اطمینان از صحت برداشت محقق, از معلمان پایه اول دوره راهنمایی درخواست شد تا مطالب استخراج شده را با متن کتابها تطبیق دهند و بدین ترتیب به تایید دقت تحلیل انجام شده بپردازند.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مفاهیم اخلاقی در ارتباط با خود, در ارتباط با جامعه در ارتباط با دیگران و در ارتباط با جهان به ترتیب بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. همچنین, نحوه خطاب پیامهای اخلاقی, بیشتر گروهی بوده است تا فردی. در عین حال, برای ارایه آموزه های اخلاقی از روش مستقیم بیشتر از روش غیر مستقیم استفاده شده است, روش ارایه آموزه های اخلاقی در ارتباط با خدا و خود بیشتر به شیوه مستقیم و روش ارایه آموزه های اخلاقی در ارتباط با جامعه و جهان بیشتر به شیوه غیر مستقیم بوده است.نتیجه گیری: بهتر است مفاهیمی مانند راستگویی, رازداری, دوری از غیبت و حسد و خودنمایی, مورد عنایت بیشتری قرار گیرند. همچنین, پیشنهاد می شود علاوه بر آموزش نظری مفاهیم اخلاقی, آموزشی عملی اخلاق از طریق به کارگیری بیشتر روشهای فعال, مورد توجه واقع شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی زاده، اعظم، درتاج، فریبرز، و علوی، سیدحمیدرضا. (1388). شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول دوره راهنمایی. اخلاق در علوم و فناوری، 4(4-3)، 90-101. SID. https://sid.ir/paper/122625/fa

Vancouver: کپی

علی زاده اعظم، درتاج فریبرز، علوی سیدحمیدرضا. شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول دوره راهنمایی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1388؛4(4-3):90-101. Available from: https://sid.ir/paper/122625/fa

IEEE: کپی

اعظم علی زاده، فریبرز درتاج، و سیدحمیدرضا علوی، “شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول دوره راهنمایی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 4، no. 4-3، pp. 90–101، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122625/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا