مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نسبت میان «فلسفه تعلیم و تربیت» با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفه تربیتی مطلوب بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 152

چکیده

 ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان نظام جمهوری اسلامی, در سال های اخیر, در محافل علمی جدی تر مورد توجه قرار گرفته است. ماهیت میان رشته ای «تمدن پژوهی» نیز ضرورت پرداختن به این مقوله را از ابعاد گوناگون, تاکیدکرده است. مقام معظم رهبری, در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی بر مولفه «پرورش نیروی انسان کارآمد» تاکید نموده, نگاه اجتهادی و عالمانه به نظام تعلیم و تربیت رسمی و تدوین فلسفه تربیتی مناسب را توصیه نموده اند. هدف از انجام این پژوهش, اولا, تبیین رابطه میان فلسفه تربیتی جامعه و تمدن سازی نوین اسلامی و ثانیا, تبیین فلسفه تربیتی مطلوب با رویکرد تمدنی(بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری) است. روش پژوهش, توصیفی-تحلیلی-استنتاجی است. ابتدا از طریق توجیه نقش نظام تربیتی در تامین سرمایه انسانی لازم برای تمدن سازی, پرورش خصوصیات معنوی-اخلاقی لازم, نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی, آماده سازی برای ورود به آموزش عالی و تولید علم و فناوری و پرورش نسل های بعدی نخبگان فکری جامعه ( برای تولید و ارتقای فکری) که برای تمدن سازی لازمند, رابطه میان فلسفه تربیتی و تمدن سازی توجیه شد. سپس مولفه های چهارگانه فلسفه تربیتی مطلوب در قالب: اقدامات زمینه ساز, اهداف تربیت, رویکرد تربیتی و ابعاد تربیت تبیین گردید. بر اساس یافته ها, در راستای هدف کلی تربیت (یعنی پرورش سرمایه انسانی تمدن اسلامی), ده هدف واسطه ای در هشت بعد: معنوی, روانی-شخصیتی, اخلاقی, علمی, مدنی, فرهنگی-سیاسی, جسمی و حرفه ای-اقتصادی به دست آمد. در نهایت, رویکرد تربیتی مناسب, تحت عنوان «تربیت انسان مومن کارآمد» پیشنهاد گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وجدانی، فاطمه. (1398). بررسی نسبت میان «فلسفه تعلیم و تربیت» با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفه تربیتی مطلوب بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری. آینه معرفت، 19(59 )، 129-152. SID. https://sid.ir/paper/125159/fa

    Vancouver: کپی

    وجدانی فاطمه. بررسی نسبت میان «فلسفه تعلیم و تربیت» با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفه تربیتی مطلوب بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری. آینه معرفت[Internet]. 1398؛19(59 ):129-152. Available from: https://sid.ir/paper/125159/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه وجدانی، “بررسی نسبت میان «فلسفه تعلیم و تربیت» با تمدن نوین اسلامی و تبیین فلسفه تربیتی مطلوب بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری،” آینه معرفت، vol. 19، no. 59 ، pp. 129–152، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button