Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,277
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر پیشرفت مهارت های ادراک شنوایی، زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون

صفحات

 صفحه شروع 721 | صفحه پایان 731

چکیده

 زمینه وهدف: کودکان ناشنوا مستعد تاخیر گفتار و زبان هستند. همچنین اختلال شنوایی باعث کاهش ادراک شنوایی در فرد و متعاقب آن نقصان مهارت های ارتباطی موثر با دیگران می شود. امروزه کاشت حلزون فرصت مناسبی را برای رشد زبان و گفتار کودکان فراهم می نماید. در برخی مطالعات, سن پایین کودک در زمان جراحی به عنوان مهمترین عامل رشد و تکامل گفتار و زبان کودک بعد از کاشت حلزون در نظر گرفته شده است, در حالی که مطالعات دیگر عواملی از جمله شرکت در برنامه توانبخشی, سطح تحصیلات والدین, عدم وجود معلولیت های جانبی را به عنوان عوامل کلیدی در رشد و تکامل گفتار و زبان این کودکان می دانند. لذا, این مقاله با بررسی مطالعات مختلف در صدد پاسخ به این سوال است که چه عواملی باعث ارتقا ادراک شنوایی, زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون می شود.روش بررسی: برای این منظور منابع مختلف در پایگاههای اطلاعاتی مدلاین, گوگل اسکولار, اسکاپوس, آی اس آی و ایران مدکس بررسی شد و بالغ بر 70 مطالعه بدست آمد. به دنبال بررسی های انجام شده و به دلیل عدم دستیابی به متن کامل مقالات به ویژه موارد مربوط به برخی پایگاههای اطلاعاتی شامل آی اس آی و اسکاپوس, مجبور به حذف تعدادی از مطالعات شدیم. همچنین پس از مطالعه چکیده مقالات, تعداد دیگری از مطالعات نیز به دلیل عدم همخوانی با ملاکهای ورود به مطالعه از روند کار خارج شدند. ملاکهای ورود عبارتند از مطالعاتی که به مقایسه گروههای مختلف کودکان دارای کاشت حلزون بر اساس سن, سطح تحصیلات خانواده, شرکت در برنامه های توانبخشی و وجود معلولیتهای جانبی می پرداختند. حجم نمونه مورد بررسی در هر مطالعه حداقل 30 کودک بوده و مقالات انتخاب شده نیز به زبان فارسی یا انگلیسی و عمدتا از نوع تجربی یا مورد شاهدی هستند.یافته ها: پس از تعیین مطالعات مرتبط, عوامل موثر بر پیشرفت مهارتهای شنیداری, زبان و گفتار که شامل سن کودک, سطح تحصیلات خانواده, شرکت در برنامه های توانبخشی و وجود معلولیتهای جانبی بود, مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.نتیجه گیری: سن کودک در زمان کاشت حلزون, شرکت مستمر در برنامه های توانبخشی و عدم وجود مشکلات همراه به شکل مستقیم بر پیشرفت ادراک شنوایی, زبان و گفتار کودکان کاشت حلزون شده موثر است در حالیکه سطح تحصیلات خانواده به شکل غیر مستقیم اثر گذار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، فرین، ساجدی، فیروزه، هاشمی، سیدبصیر، و منشی زاده، لیلا. (1394). مروری بر پیشرفت مهارت های ادراک شنوایی, زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 14(6)، 721-731. SID. https://sid.ir/paper/12610/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی فرین، ساجدی فیروزه، هاشمی سیدبصیر، منشی زاده لیلا. مروری بر پیشرفت مهارت های ادراک شنوایی, زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1394؛14(6):721-731. Available from: https://sid.ir/paper/12610/fa

    IEEE: کپی

    فرین سلیمانی، فیروزه ساجدی، سیدبصیر هاشمی، و لیلا منشی زاده، “مروری بر پیشرفت مهارت های ادراک شنوایی, زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 14، no. 6، pp. 721–731، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12610/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا