مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روند پیشرفت درک گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: با آن که با پیشرفت فناوری کاشت حلزون, توانایی درک گفتار بیماران بهبود یافته است اما کاشت به تنهایی کافی نیست و بیمار به توانبخشی شنوایی نیاز دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند پیشرفت درک گفتار کودکان دارای کاشت حلزون بود.روش بررسی: در این پژوهش 14 کودک کاشت شده با میانگین سنی 5.5 سال بین 10 تا 43 جلسه تربیت شنوایی شدند. تمایز و درک کودکان هر سه ماه یک بار ارزیابی شد. ارزیابی سوم تنها برای 4 نفر انجام شد.یافته ها: میانگین امتیاز کلی ارزیابی های اول 43.21 درصد, دوم 63.76 درصد و سوم 78 درصد به دست آمد. کلیه کودکان از ارزیابی اول در توانایی آگاهی از صدا امتیاز کامل داشتند. در تمایز اصوات محیطی در ارزیابی های اول 71.30 درصد, دوم 84.36 درصد و سوم 100 درصد کودکان به امتیاز کامل دست یافتند. در تمایز اصوات گفتاری, امتیازات کامل به ترتیب 34.70 درصد, 57.50 درصد و 85.71 درصد و در بررسی حافظه شنوایی, 21 درصد, 57.13 درصد و 83.2 درصد بود. در مهارت بازگویی داستان و درک در مرحله اول هیچ یک به طور کامل پاسخ ندادند و در ارزیابی های دوم و سوم 12.83 درصد و 12.83 درصد کودکان امتیاز کامل داشتند. مقایسه نتایج حاصله اختلاف معنی داری بین ارزیابی اول و دوم نشان داد(p=0.002) .نتیجه گیری: با توجه به نتایج, آگاهی از صدا توانایی است که به سرعت شکل می گیرد. برای دستیابی به سایر قابلیت های تمایز صدای گفتاری و غیرگفتاری به ویژه درک گفتار که آخرین و مهمترین توانایی برای برقراری ارتباط محسوب می شود نیاز به آموزش های وسیع تری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منوچهری، نسیم، عادل قهرمان، منصوره، موبدشاهی، فرزاد، متصدی زرندی، مسعود، و روشن، بلقیس. (1390). بررسی روند پیشرفت درک گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(2 (پیاپی 36))، 30-37. SID. https://sid.ir/paper/452733/fa

    Vancouver: کپی

    منوچهری نسیم، عادل قهرمان منصوره، موبدشاهی فرزاد، متصدی زرندی مسعود، روشن بلقیس. بررسی روند پیشرفت درک گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(2 (پیاپی 36)):30-37. Available from: https://sid.ir/paper/452733/fa

    IEEE: کپی

    نسیم منوچهری، منصوره عادل قهرمان، فرزاد موبدشاهی، مسعود متصدی زرندی، و بلقیس روشن، “بررسی روند پیشرفت درک گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 30–37، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/452733/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button