مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,831
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی؛ یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 40

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش «بررسی تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی ایران» است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی از نوع پدیده شناسی (فنومنولوژی) توصیفی استفاده گردیده است. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان دارای رتبه دانشگاهی بوده است که دارای سِمت های مهم دانشگاهی در سطح استان اصفهان بوده اند. نمـونه گیری به روش مبتنی بر هدف و با استفاده از روش گلوله برفی از افراد مهم آغاز شده و تا پایان اشباع اطلاعات ادامه یافت. در پایان تعداد مشارکت کنندگان به 8 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و ضبط به وسیله دستگاه MP3 انجام شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش 7 مرحله ای کلایزی استفاده شد. یافته های به دست آمده شامل عوامل و موانع موفقیت زنان مدیر در دانشگاه بود که موانع موفقیت در 3 مولفه اصلی و 8 زیرمولفه قرار گرفت که عبارت بودند از عوامل اجتماعی, عوامل سازمانی و عوامل فردی, لازم به ذکر است که هر کدام از این 8 زیرمولفه خود زیرمولفه های دیگری داشت که در کل 61 مولفه را تشکیل می دادند, همچنین عوامل موفقیت در 7 مولفه اصلی و 19 زیرمولفه دسته بندی شدند که عبارت بودند از نگرش مثبت اطرافیان, ویژگیهای شخصیتی زنان, نگرش های فردی زنان, نگرش های جامعه, مهارتهای مدیریت و رهبری, عوامل خانوادگی والدین و محیط دانشگاهی و آزاد, هر کدام از این 18 زیرمولفه خوددارای زیرمولفه های دیگری بودند که در مجموع می توان به 191 مولفه اشاره کرد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که زنان در آموزش عالی ایران با وجود موانع متعددی که در سر راهشان قرار گرفته به ارتقای مهارتهای مدیریت و رهبری پرداخته و جایـگاه خود را به عنوان مدیر موفق تثبیت کرده اند. آنان توانسته اند دیدگاه منفی جامعه را به سوی نگرش های مثبت تری نسبت به زنان سوق دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه طالبی، سمیه، یارمحمدیان، محمدحسین، و عجمی، سیما. (1388). تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی؛ یک مطالعه کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 23(22)، 21-40. SID. https://sid.ir/paper/127186/fa

Vancouver: کپی

شاه طالبی سمیه، یارمحمدیان محمدحسین، عجمی سیما. تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی؛ یک مطالعه کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1388؛23(22):21-40. Available from: https://sid.ir/paper/127186/fa

IEEE: کپی

سمیه شاه طالبی، محمدحسین یارمحمدیان، و سیما عجمی، “تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی؛ یک مطالعه کیفی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 23، no. 22، pp. 21–40، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127186/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button