مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقدماتی قابلیت پیش بینی کنندگی نظریة هوش چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 155

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی قابلیت پیش بینی کنندگی نظریه هوش های چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی در بین دانشجویان در سال 1394 بود. این پژوهش از نوع کمی به شیوة توصیفی و با رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعة آماری پژوهش, همة دانشجویان علوم پایه و انسانی سال اول تحصیلی 1394 دانشگاه اصفهان بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامة هوش های چندگانة گاردنر به دست آمد. پایایی پرسشنامه با ضرایب آلفای کرونباخ در مورد انواع هوش گاردنر بین 76/0 تا 88/0 به دست آمد. روایی محتوای پرسشنامه توسط جمعی از اساتید دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS18 و در دو سطح توصیفی و استنباطی (T-Fisher-Anova) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد از بین 9 خرده مقیاس هوش های چندگانه, بهترین پیش بینی کننده ها بر اساس تحلیل گام به گام ضریب تشخیص و در سطح معناداری (01/0) عضویت در گروه علوم انسانی در خرده مقیاس های وجودگرا و در گروه علوم پایه در ریاضی-منطقی و درون فردی بوده است. همچنین بین هوش های چندگانة دانشجویان گروه علوم پایه و انسانی و دانشجویان دختر و پسر در سطح (01/0) تفاوت معنادار مشاهده شد. بر اساس نتایج توابع خطی فیشر در 73 درصد موارد می توان با توجه به هوش های 9گانه پیش بینی کرد که فرد در کدام گروه قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انصاری، مریم، و نیک نشان، شقایق. (1398). بررسی مقدماتی قابلیت پیش بینی کنندگی نظریة هوش چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(34 (پیاپی 61) )، 146-155. SID. https://sid.ir/paper/127282/fa

    Vancouver: کپی

    انصاری مریم، نیک نشان شقایق. بررسی مقدماتی قابلیت پیش بینی کنندگی نظریة هوش چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(34 (پیاپی 61) ):146-155. Available from: https://sid.ir/paper/127282/fa

    IEEE: کپی

    مریم انصاری، و شقایق نیک نشان، “بررسی مقدماتی قابلیت پیش بینی کنندگی نظریة هوش چندگانة گاردنر در انتخاب رشتة تحصیلی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 34 (پیاپی 61) ، pp. 146–155، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127282/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button