مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,449
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86ـ1385

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان به کارگیری عوامل تدریس اثربخش (شامل 6 مولفه طراحی تدریس, اجرای آموزش, مدیریت کلاس درس, روابط انسانی, ارزشیابی و برخورداری از ویژگیهای مطلوب شخصیتی) توسط اساتید دانشگاه آزاد واحد خوراسگان از نظر دانشجویان است. روش تحقیق, توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان است که از میان آنها دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی, کشاورزی و علوم پایه تعیین شدند. از این تعداد 165 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب و پرسشنامه ها میان آنان توزیع گردید. پرسشنامه محقق ساخته شامل 41 سوال پنج گزینه ای مطابق با مقیاس لیــکرت فراهم شد. روایی پرسشنامه با اقتباس از منابع علمی معتبر و همچنین مطالعه 3 نفر از صاحبنظران و پایایی آن نیز از طریق مطالعه مقدماتی و به وسیله 41 نفر نمونه انتخابی از جامعه اصلی, بررسی شد که با به کارگیری ضریب آلفای کرونباخ, 0.89 به دست آمد. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (درصد, فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی «t همبسته,t  تک متغیره, تحلیل واریانس, t هتلینگ, t مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و آزمون H.S.D یا توکی» تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در سوال اول «میزان به کارگیری معیار طراحی تدریس», دوم «میزان به کارگیری معیار اجرای آموزش», سوم «میزان به کارگیری معیار مدیریت کلاس», چهارم «میزان به کارگیری معیار روابط انسانی», پنجـــم «میـزان به کارگیری معیار ارزشیابی», و ششم «میزان برخورداری از ویژگیهــای شخصیتی مطلوب», میانگین استادان این دانشگاه در سه دانشکده نمونه انتخابی پژوهش به ترتیب 3.66, 3.13, 3.56, 3.38, 3.24, و 3.43 بوده است که بالاتر از میانگین تعیین شده است. در مجموع می توان نتیجه گرفت که تدریس استادان این دانشکده ها اثربخش بوده است. همچنین در تمام سوالات پژوهش در سطح دانشکده اختلاف معنادار میان عملکرد استادان مشاهده شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عندلیب، بهاره، و احمدی، غلامرضا. (1386). میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86ـ1385. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 21(15)، 67-82. SID. https://sid.ir/paper/127358/fa

Vancouver: کپی

عندلیب بهاره، احمدی غلامرضا. میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86ـ1385. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1386؛21(15):67-82. Available from: https://sid.ir/paper/127358/fa

IEEE: کپی

بهاره عندلیب، و غلامرضا احمدی، “میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86ـ1385،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 21، no. 15، pp. 67–82، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127358/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا