مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی با تاکید بر مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور طرح ملاحظات کاربردی دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 116

چکیده

 پژوهش حاضر, درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد, استفاده شده است. جامعه پژوهش, مجموعه متون نظری مرتبط با عنوان پژوهش بوده که به کمک فرم فیش برداری, اطلاعات لازم استخراج شده است. یافته های پژوهش نشان داد؛ مولفه های ناهمسوی برنامه های درسی پنهان آموزش عالی می توانند در تثبیت پایگاه و منزلت بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشجوی طبقه خاص موثر بوده و بالعکس در نومیدی از تغییر وضعیت کنونی برای دانشجویان طبقه های متوسط و پایین, موثر باشند. تبلور عینی این رخداد متاثر از مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان آموزش عالی در تعدادی از استنادهای پژوهشی مطالعه حاضر محسوس است. براین اساس؛ در پایان فهرستی از ملاحظات عملی نمونه در راستای ابعاد مختلف مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان موردتوجه واقع شده که از آن جمله می توان به برقراری عدالت آموزشی, تاکید بر روش های انتقادی و گفتگو محور, کاهش دیوان سالاری به منظور بروز قابلیت های طبقات مختلف در فعالیت های دانشگاهی (علمی, پژوهشی, فرهنگی, دانشجویی), تاکید بر برنامه درسی چندفرهنگی, توجه به شیوه های کیفی به جای شیوه کمی در ارزشیابی, کاربرد و اجرای راهبردهای تدریس فعال و مشارکتی و تغییر در محیط های آموزشی اشاره نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، احمدآبادی آرانی، نجمه، محمدی، آزاد، و محمدی، صمد. (1394). تبیین بازتولید فرهنگی طبقاتی دانشگاهی با تاکید بر مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور طرح ملاحظات کاربردی دانشگاهی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 12(20 (پیاپی 47))، 104-116. SID. https://sid.ir/paper/127389/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، احمدآبادی آرانی نجمه، محمدی آزاد، محمدی صمد. تبیین بازتولید فرهنگی طبقاتی دانشگاهی با تاکید بر مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور طرح ملاحظات کاربردی دانشگاهی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1394؛12(20 (پیاپی 47)):104-116. Available from: https://sid.ir/paper/127389/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، نجمه احمدآبادی آرانی، آزاد محمدی، و صمد محمدی، “تبیین بازتولید فرهنگی طبقاتی دانشگاهی با تاکید بر مولفه های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور طرح ملاحظات کاربردی دانشگاهی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 12، no. 20 (پیاپی 47)، pp. 104–116، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button