مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,072
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان درگیری فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التالیف علوم و ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 89

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف تعیین میزان درگیری فعال فراگیران با کتب علوم و ریاضی پایه ششم دبستان صورت گرفت. روش, تحلیل محتوا به تکنیک ویلیام رومی بر اساس ضریب درگیری دانش آموزان در سه مولفه متن, پرسش ها و تصاویر بود. جامعه آماری محتوای کتاب های علوم و ریاضی پایه ششم ابتدایی است که به صورت سرشماری تمام محتوای متون, پرسش ها و تصاویر دو کتاب جدید التالیف چاپ 92-91 مورد تحلیل محتوا (ویلیام رومی) قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود که در کتاب علوم (از 320 واحد متن, 100 واحد پرسش و 140 واحد تصویر) شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب 0.84, با پرسش ها 9 و با تصاویر کتاب  0.19است. همچنین, در کتاب ریاضی (از 182 واحد متن, 862 واحد پرسش و 97 واحد تصویر) شاخص درگیری با متن کتاب 0.85, با پرسش ها 13.26 و با تصاویر کتاب 0.30 حاصل گردید. به عبارتی, متن کتاب علوم و ریاضی این پایه به شیوه فعال تدوین شده است, در حالی که تصاویر این کتب به شیوه غیر فعال نگاشته شده و پرسش های ارائه شده نیز به دلیل, فعال بودن بیش از اندازه منجر به خستگی و بی حوصلگی دانش آموزان می گردد. با عنایت به این که محتوای کتب مذکور در قسمت پرسش ها و تصاویر نتوانسته آن چنان که باید دانش آموز را به فعالیت, تفکر و تحلیل تشویق نماید, اصلاح و بهبود در طراحی و تدوین این کتب ضروری می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، مرضیه، و پاک مهر، حمیده. (1394). میزان درگیری فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التالیف علوم و ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 12(20 (پیاپی 47))، 74-89. SID. https://sid.ir/paper/127393/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی مرضیه، پاک مهر حمیده. میزان درگیری فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التالیف علوم و ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1394؛12(20 (پیاپی 47)):74-89. Available from: https://sid.ir/paper/127393/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه دهقانی، و حمیده پاک مهر، “میزان درگیری فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التالیف علوم و ریاضی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 12، no. 20 (پیاپی 47)، pp. 74–89، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button