مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,018
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف از این پژوهش تاثیر روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. بدین منظور از بین دبستان های ناحیه 1 شهر یزد, یک مدرسه به صورت نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و از بین دانش آموزان پایه ششم آن مدرسه 30 دانش آموز را انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد مهارت حل مساله هپنر و کراسکوف (Heppner,1988) و آزمون معلم ساخته و نمرات درس علوم تجربی بود که روایی پرسشنامه با مقادیر آلفایی بین 0.72 تا 0.85. در خرده مقیاس ها (0.72.PC, AA 0.84, PSC 0.85) و 0.90. برای مقیاس کلی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ در دامنه 0.83 تا 0.89 محاسبه گردیده است. روایی صوری و محتوایی آزمون معلم ساخته با اعمال نظر متخصصان تایید شد و برای تعیین محاسبه پایایی آزمون از ضریب پایایی مصحح استفاده شد که مقدار پایایی آن 0.87 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS19 و آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t, مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد, روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر مولفه های پیشرفت تحصیلی, مهارت حل مساله, اعتماد به حل مسائل و کنترل شخصی تاثیر معنادار داشته و بر مولفه سبک گرایش - اجتناب دانش آموزان تاثیر معناداری نداشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخوت، علی محمد، احمدی، غلامرضا، و فروغی، احمدعلی. (1396). تاثیر روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(27 (پیاپی 54) )، 147-159. SID. https://sid.ir/paper/127416/fa

    Vancouver: کپی

    اخوت علی محمد، احمدی غلامرضا، فروغی احمدعلی. تاثیر روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(27 (پیاپی 54) ):147-159. Available from: https://sid.ir/paper/127416/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد اخوت، غلامرضا احمدی، و احمدعلی فروغی، “تاثیر روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مساله دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر یزد،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 27 (پیاپی 54) ، pp. 147–159، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button