مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و ارائه رهکارهایی برای رفع آن

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف پژوهش حاضر «شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی از نظر کارشناسان و مدیران برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی نظری و فنی حرفه ای (90 نفر) و مدیران دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی (27نفر) بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار یافته بود. پرسشنامه شامل بررسی نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و راهکارهای رفع این مشکلات می شد. مصاحبه ساختار یافته جهت سنجش نظر مدیران به کار گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ریزی درسی و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی مورد تایید قرار گرفت. برای اندازه گیری پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر a=0.88 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش, آمار توصیفی, و آزمونT  مستقل برای مقایسه میانگین کسب شده توسط کارشناسان نظری و فنی ـ حرفه ای مورد استفاده قرار گرفت. مدیران و کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی مهمترین مشکلات و موانع فرایند ارزشیابی برنامه های درسی را عدم انجام نیازسنجی, نداشتن مدارس تجربی, طولانی بودن فرایند ارزشیابی, عدم وجود استانداردهای ارزشیابی, عدم حضور متخصصان ارزشیابی و برنامه ریزی در ترکیب شورای برنامه ریزی, تاثیر کنکور سراسری بر اجرای آزمایشی برنامه های دوره متوسطه, ناهماهنگی میان نتایج ارزشیابی پایانی و تغییر برنامه ها و به کار نگرفتن نتایج ارزشیابی های انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تالیف می دانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، فائزه، و احمدی، غلامعلی. (1392). شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و ارائه رهکارهایی برای رفع آن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(9 (پیاپی 36))، 126-136. SID. https://sid.ir/paper/127527/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری فائزه، احمدی غلامعلی. شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و ارائه رهکارهایی برای رفع آن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(9 (پیاپی 36)):126-136. Available from: https://sid.ir/paper/127527/fa

    IEEE: کپی

    فائزه حیدری، و غلامعلی احمدی، “شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و ارائه رهکارهایی برای رفع آن،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 9 (پیاپی 36)، pp. 126–136، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button