نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2532
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2703
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 29
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4020
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    8590
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3150
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1662
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1578
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3025
  • دانلود: 

    1776
چکیده: 

هدف مقاله حاضر، بررسی کیفی و کمی یا همان روش ترکیبی (Mix metod) موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با تاکید بر مهارت های تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت است. گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Gt) و روش پژوهش کمی روش تحقیق پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی را متخصصان برنامه درسی شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند، تشکیل می دهند که از این جامعه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع 18متخصص برنامه درسی به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق بود. در بخش کمی جامعه مورد بررسی کلیه متخصصان برنامه درسی و دبیران مقطع متوسطه شهر تهران است و حجم نمونه با عنایت به جدول مورگان برای کارشناسان 97 نفر و برای دبیران 375 نفر بر آورد گشت. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب کارشناسان و خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب دبیران استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای لیکرت است. جهت تحلیل داده ها آزمون T تک نمونه مورد استفاده قرار گرفت.نتایج پژوهش کیفی بیانگر آن است که مقولاتی مانند سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه و شرایط موجود در زمینه تربیت معلم، محتوا، اهداف و روش تدریس از موانع تفکر انتقادی است و نتایج پژوهش کمی در تایید نتایج پژوهش کیفی حاکی از آن است که کم توجهی به پرورش مهارت های تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت از موانع عمده در مسیر پرورش تفکر انتقادی به شمار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1776 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    16-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1630
  • دانلود: 

    1256
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده توسط دانش آموزان مدارس هوشمند در برخورد با معلمان است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را معلمان مدارس هوشمند نواحی نوزده گانه شهر تهران در سال تحصیلی 90 ـ 1389 تشکیل می دهد. با عنایت به این که میزان و چگونگی تاثیر هریک از این عوامل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عوامل صورت می گیرد، روش پژوهش از نوع همبستگی است. ابزار مورداستفاده در این پژوهش 3 پرسشنامه شامل پرسشنامه محقق ساخته مهارت های پنجگانه ارتباطی برابر با (a-0.92) تاثیرپذیری دانش آموزان از معلمان (a-0.89) و پرسشنامه محقق ساخته ارتباط کارآمد ادراک شده در مدارس هوشمند (a-0.86) است. برای تامین روایی پرسشنامه، از نظرات متخصصان و استادان استفاده به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اثر مستقیم تاثیرپذیری دانش آموزان از معلم بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده توسط دانش آموزان (0.33) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط همدلی گرای ادراک شده (0.36) و اثر غیر مستقیم آن (0.12)، معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط گشوده گرای ادراک شده (0.27) و اثر غیر مستقیم آن (0.16)، معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط حمایت گرای ادراک شده (0.28) و اثر غیر مستقیم آن (0.07) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط مثبت گرای ادراک شده (0.56) و اثر غیر مسقیم آن (0.10) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط عادلانه گرای ادراک شده (0.31) و اثر غیر مستقیم آن از طریق تاثیرپذیری دانش آموزان از معلم برابر (0.07)، معنادار بوده است. بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش،=Chi-Square224.325 ، 95.0=GFI، 85.0=AGFI ، 00576.0=P-Value، 381.0=RMSEA است. بنابراین، برازش مدل مورد مطالعه در حد قابل قبول است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    27-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی و الویت بندی رشته های هنر، حقوق، اقتصاد و مدیریت در دانشگاه آزاد نجف آباد انجام شد. روش پژوهش به صورت توصیفی، پیمایشی بود که در دو مرحله انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از استادان علوم انسانی و 217 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی در دسترس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در سال تحصیلی 89 ـ 90 بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در مرحله اول مطالعه، پس از مطالعات مروری و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، رشته ها و ملاک ها مشخص شد و 10 رشته، بین رشته ها در حوزه مورد مطالعه در الویت قرار گرفت که در مرحله دوم بررسی روی الویت های مشخص شده انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته الویت بندی رشته های میان رشته ای بود که روایی پرسشنامه توسط کارشناسان تایید شد و پایایی آن در 89% محاسبه گردید. اطلاعات در نرم افزار spss15 با استفاده از آزمون های لوین و T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ایجاد رشته های بین رشته ای از لحاظ هزینه ـ فایده توجیه اقتصادی دارد و در حال حاضر امکان ایجاد سه رشته بین رشته ای اقتصاد نفت و گاز، هنر تطبیقی و مدیریت دانش از لحاظ منابع اطلاعاتی، امکانات فضای آموزشی ـ فرهنگی و مدیریتی بیش از سایر رشته ها است و رشته های بین رشته ای دیگر در الویت های بعدی قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    38-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1717
  • دانلود: 

    1056
چکیده: 

برنامه درسی پنهان محصول نگاه همه جانبه به تجربه یادگیرندگان است که در قلمرو آموزش عالی نیز به طور ویژه ای مورد توجه بوده است. در این میان، در پایان نامه به عنوان درسی که محتوای آن بر اساس مساله پژوهشی به وجود می آید و به طور انفرادی بین استاد و دانشجو تعریف می شود، نوعی برنامه درسی روییدنی توسط دانشجو تجربه می گردد که همان برنامه درسی پنهان است. در پژوهش حاضر مولفه ها و ارتباطات میان آنها در برنامه درسی پنهان ناشی از این تعامل مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختاری بوده و مورد مطالعاتی پژوهش، رشته علوم تربیتی یکی از دانشگاه های تهران است. به این منظور، نمونه ای هدفمند از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد (8 نفر) رشته علوم تربیتی انتخاب شد و در طول مدت تجربه این برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده به روش استراس و کوربین کدگذاری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت، با تقسیم فرآیند انجام پایان نامه به سه مرحله انتخاب استاد راهنما، شروع تعامل و استمرار تعامل نشانگرهایی برای هر مرحله شناسایی و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که دانشجویان انتظار تجربه یک فرایند هدایت گری از سوی استاد راهنما دارند و تصور اولیه آنها از فرآیند راهنمایی مغایر با چیزی است که برای آنها شکل می گیرد، لذا برای جبران تفاوت موجود در موقعیت مورد انتظار و آنچه در عمل تجربه می شود، معمولا «استاد راهنمای پنهان» را برای پرکردن خلا بین موقعیت مورد انتظار و موجود بر می گزینند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1056 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2558
  • دانلود: 

    1425
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی به منظور بهبود محتوای کتاب های مورد نظر بوده است. روش تحقیق توصیفی است و با استفاده از تحلیل محتوا به جمع آوری اطلاعات پرداخته است. مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، با توجه به سه حیطه شناختی، عاطفی، مهارتی در قالب ابعاد متن، تکلیف، پرسش و تصویر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتاب های فارسی (بخوانیم و بنویسیم)، علوم، تعلیمات اجتماعی و هدیه های آسمانی دوره ابتدایی (22جلد کتاب) در سال تحصیلی 91 ـ90 بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی در این کتاب ها، 535 واحد بوده که در بعد متن (36.45 درصد)، تکلیف (15.14 درصد)، پرسش (25.6) و در قالب تصویر (22.8) ارائه شده است. همچنین از کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیست محیطی، 78 درصد به حیطه شناختی، 13 درصد به حیطه عاطفی و 9.7 درصد به حیطه مهارتی اختصاص یافته است. در کتاب های درسی دوره ابتدایی به هدف های شناختی (سطح دانش) بیشتر توجه شده است و کمترین توجه مربوط به سطح مهارت است. بیشترین توجه به اخلاق زیست محیطی در کتاب های علوم دوره ابتدایی تعلق دارد و کمترین توجه در کتاب هدیه های آسمان دوره ابتدایی صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    8752
  • دانلود: 

    3446
چکیده: 

هدف پژوهش بررسی تاثیر روش های تدریس فعال بر مهارت های حل مساله اجتماعی بوده است و به مقایسه تاثیر روش تدریس حل مساله و روش تدریس کاوشگری بر مهارت های حل مساله اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم اجتماعی شهر کرمان پرداخته است. روش تحقیق شبه تجربی است و از طرح پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه مهارت های حل مساله اجتماعی دیزوریلا (1999 ـ 1982) مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی آزمون مجدد برای این پرسشنامه بین 0.68 تا 0.91 و ضریب آلفای آن بین 0.69 تا 0.95 گزارش شده است. (دیزوریلا، نزو، به نقل از دره کردی، 1388). نتایج حاصل از پژوهش عبارتند از: نمرات پس آزمون برای دو گروه آزمایشی روش آموزش حل مساله وروش آموزش کاوشگری با کنترل اثر پیش آزمون از لحاظ آماری در سطح 0.05 دارای تفاوت معنادار است و با اطمینان 95 درصد روش حل مساله بیشتر از روش کاوشگری میانگین حل مساله دانش آموزان را ارتقا می بخشد. تفاوت معنادار بین توانایی حل مساله اجتماعی در بعد جهت یابی مثبت و منفی مساله و در بعد شیوه تکانشگری در دانش آموزانی که به دو روش مذکور آموزش می بینند، تایید نمی شود. تفاوت معنادار بین توانایی حل مساله اجتماعی در بعد حل منطقی مساله و بعد شیوه اجتنابی در دانش آموزانی که با روش تدریس حل مساله و کاوشگری آموزش می بینند به نفع روش حل مساله تایید می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3446 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    79-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1999
  • دانلود: 

    1123
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش بر اساس رویکرد سکوسازی و روش سنتی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی صورت پذیرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر ویسیان را در سال تحصیلی 90 ـ 89 در بد داشت و حجم نمونه تحقیق 40 نفر بود که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر با روش نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای در گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش تدریس به روش سکوسازی انجام گرفت و در گروه کنترل از روش تدریس سنتی استفاده شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه انگیزش تحصیلی ورلند (1985) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از روش آمار استنباطی تحلیل واریانس (ANOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از جهت متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد ((P<0.05 بدین صورت که گروه آزمایش در متغیر انگیزش تحصیلی نسبت به گروه کنترل (P<0.05) از روش تدریس سکوسازی تاثیر بیشتری پذیرفته است. بنابراین معلمان باید روش تدریس سکوسازی را برای بالا بردن انگیزش تحصیلی دانش آموزان در کلاس مورد استفاده قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1123 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2538
  • دانلود: 

    989
چکیده: 

فلسفه و دیدگاه معلمان ریاضی نسبت به ماهیت ریاضی نقش اساسی در تعیین تلقی آنها از فرایند یاددهی ـ یادگیری درس ریاضی دارد که این امر به نوبه خود بر کیفیت آموزشی تاثیر مستقیم می گذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و شناسایی باورهای مرکزی معلمان ریاضی ساخت و سازگرا است. در این مطالعه، باورهای 5 معلم ریاضی متوسطه به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نیز میزان سازگاری محیط کلاس درس های این معلمان با اصول ساخت و سازگرایی سنجیده شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه پیمایش باورها، پرسشنامه پیمایش ساخت و سازگرایی محیط کلاس درس، مصاحبه نیمه ساختاری و مشاهده کلاس درس است. داده ها به روش تحلیل محتوا تلخیص و ساختاربندی شد. یافته های حاصل از داده های مربوط به 5 معلم نشان داد که محیط کلاس درس 2 نفر از آنها بیشترین سازگاری را با اصول ساخت و سازگرایی دارد. بررسی باورهای این 2 معلم منجر به شناسایی 6 باور مرکزی شد که با اصول ساخت و سازگرایی مطابق است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 989 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    99-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2734
  • دانلود: 

    1185
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط میان راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت دانش آموزان است. جامعه آماری این پژوهش شامل 4895 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره دبیرستان ناحیه یک شهر ساری سال تحصیلی 90 ـ 89 می شود که تعداد 324 نفر از آنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای 5% به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت انتخاب شده، مورد مطالعه قرار گرفته اند. از این تعداد 151 نفر پسر و 173نفر دختر بودند. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها برای سنجش خود تنظیمی دانش آموزان، پرسشنامه خود تنظیمی ام اس ال کیو. پینتریچ ودی‏ گروت بود. زیمر من و مارتینز پونز(،(Zimmerman andpons, 1986)  ضریب پایایی پرسشنامه را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.89 برآورد کردند. جهت سنجش انگیزش پیشرفت، پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970، Hermanc) را 0.73 تخمین زدند. با استفاده از روش آماری ضرایب همبستگی، آزمون T گروه های مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری (مانووا) و رگرسیون چند متغیری دادها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین میان جنسیت و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان تفاوت معنادار وجود داشت و بین جنسیت و انگیزش پیشرفت دانش آموزان تفاوت معنادار وجود نداشت. تحلیل رگرسون چندگانه بیان کرد که از میان خرده مقیاس های راهبردهای یادگیری خود تنظیم، تنها راهبردهای مدیریت منابع می تواند پیش بینی کننده مطلوبی از انگیزش پیشرفت دانش آموزان به عمل آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 28
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    113-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2660
  • دانلود: 

    1329
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان هوش هیجانی معلمان با تفکر خلاق دانش آموزان مقطع اول متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 91 ـ 1390 صورت پذیرفته است. روش پژوهش پیمایش از نوع همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد شده هوش هیجانی شوت و تفکر خلاق پیتر هانی جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانش آموزان و معلمان سال اول متوسطه ناحیه یک شهر تبریز را در بر می گیرد که تعداد دانش آموزان 2626 نفر و تعداد معلمان 360 نفر است که به روش خوشه ای چند مرحله ای و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند و به پرسشنامه های تحقیق پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه هوش هیجانی 0.80 و پرسشنامه تفکر خلاق 0.85 با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است و برای اطمینان از اعتبار آزمون اعتبار صوری و محتوایی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس آزمون ضربب همبستگی پیرسون، بین هوش هیجانی معلمان و مولفه های آن با پرورش تفکر خلاق دانش آموزان رابطه مستقیم و قوی معناداری وجود دارد. همچنین طبق رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در مجموع به ترتیب اولویت مولفه تنظیم در گام اول و ارزیابی و ابراز هیجان معلمان در شکل رگرسیونی باقی ماندند و در مجموع به میزان 81 درصد تفکر خلاق دانش آموزان را تبیین نمودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1329 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    126-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4194
  • دانلود: 

    1508
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر «شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی از نظر کارشناسان و مدیران برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی نظری و فنی حرفه ای (90 نفر) و مدیران دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی (27نفر) بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار یافته بود. پرسشنامه شامل بررسی نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرایند ارزشیابی برنامه های درسی و راهکارهای رفع این مشکلات می شد. مصاحبه ساختار یافته جهت سنجش نظر مدیران به کار گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ریزی درسی و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی مورد تایید قرار گرفت. برای اندازه گیری پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر a=0.88 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش، آمار توصیفی، و آزمونT  مستقل برای مقایسه میانگین کسب شده توسط کارشناسان نظری و فنی ـ حرفه ای مورد استفاده قرار گرفت. مدیران و کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی مهمترین مشکلات و موانع فرایند ارزشیابی برنامه های درسی را عدم انجام نیازسنجی، نداشتن مدارس تجربی، طولانی بودن فرایند ارزشیابی، عدم وجود استانداردهای ارزشیابی، عدم حضور متخصصان ارزشیابی و برنامه ریزی در ترکیب شورای برنامه ریزی، تاثیر کنکور سراسری بر اجرای آزمایشی برنامه های دوره متوسطه، ناهماهنگی میان نتایج ارزشیابی پایانی و تغییر برنامه ها و به کار نگرفتن نتایج ارزشیابی های انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تالیف می دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    9 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    137-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3184
  • دانلود: 

    1382
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی شیوه های بهینه در مشارکت اثر بخش اولیا و مردم در مدارس منطقه 15شهر تهران و در سال تحصیلی 91 ـ 90 با روش پیمایشی صورت گرفته است. حجم جامعه آماری این تحقیق همه مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 95 مدیر و اولیای دانش آموزان به تعداد 41632 نفر و حجم نمونه آماری به کمک جدول تعیین حجم مورگان به ترتیب 95 نفر مدیر، 381 نفر اولیا است که با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. پژوهشگر در این پژوهش در پی آن است که تاثیر مولفه های فرهنگ، فناوری اطلاعات، بعد مالی، آموزش و ارتباطات را بر جذب مشارکت اولیا بررسی نماید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که با 5 حیطه و 23 گویه در مقیاس پنج درجه ای لیکرت تهیه شد و ضریب اعتبار بر اساس آلفای کرانباخ معادل 0.82 به دست آمد. داده های حاصل، به وسیله آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، جدول و نمودار) و آمار استنباطی T) تک نمونه ای) محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه مدیران و اولیا رابطه معناداری بین مشارکت با فرهنگ، فناوری اطلاعات، ابعاد مالی، آموزش و ارتباطات کادر اجرایی با اولیا وجود دارد. همچنین رابطه مشارکت با متغیر فرهنگ با میانگین 22.9 بالاترین و میانگین متغیر فناوری اطلاعات با میانگین 11.6 کمترین مقدار را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1382 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button