مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,325
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی ایران

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 70

چکیده

 تربیت شهروندی پیشرفت گرا یکی از رویکردهای تربیت شهروندی است که بر تدارک فرصت ها جهت کسب و ارتقای پتانسیل های مشارکت فعال در زندگی اجتماعی تاکید دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی ایران انجام شده است. در این پژوهش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای جهت مشخص نمودن مولفه های تربیت شهروندی پیشرفت گرا و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق در بخش تحلیل محتوا, کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی است که کل جامعه, برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات, سیاهه های تحلیل محتوای کتب درسی است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و بر اساس طرح پیشنهادی, تهیه و تدوین و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسی تعیین شده است. واحد تحلیل, جملات مندرج در متن کتب درسی است. مهمترین یافته های این پژوهش در بخش تحلیل محتوا عبارت است از اینکه به تربیت شهروندی پیشرفت گرا در مجموع در کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی به میزان 20.04 درصد در پایه اول راهنمایی, 22 درصد در پایه دوم راهنمایی, 20.14 درصد در پایه سوم راهنمایی, توجه شده است که نشان از عدم توجه کافی و شایسته به مولفه های تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی مذکور دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قلتاش، عباس، فیاض بخش، حسین، فرخی نژاد، پریسا، و محمدجانی، صدیقه. (1391). میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 9(33)، 58-70. SID. https://sid.ir/paper/127559/fa

Vancouver: کپی

قلتاش عباس، فیاض بخش حسین، فرخی نژاد پریسا، محمدجانی صدیقه. میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1391؛9(33):58-70. Available from: https://sid.ir/paper/127559/fa

IEEE: کپی

عباس قلتاش، حسین فیاض بخش، پریسا فرخی نژاد، و صدیقه محمدجانی، “میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی ایران،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 9، no. 33، pp. 58–70، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127559/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا