مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,437
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن ها

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف این مطالعه ارائة راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن هاست. بدین منظور از ترکیبی از پژوهش های کمی و کیفی استفاده شد. راهکارها از طریق مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و بررسی نظرات صاحب نظران, استخراج و در چهار دسته بر اساس «معماری برنامه درسی تربیتِ معلم ایران» و تحت چهار عنوان شامل «شایستگی های معطوف به دانش موضوعی», «شایستگی های معطوف به دانش تربیتی», «شایستگی های معطوف به عمل تربیتی موضوعی» و «شایستگی های معطوف به دانش عمومی» طبقه بندی شدند. نظرات چهار گروه استادان دانشکده های علوم تربیتی, استادان تربیت معلم, معلمان خبره و دانشجومعلمان در خصوص وضعیت و اولویت اثربخشی راهکارها, جمع آوری و تحلیل شد. میانگین امتیازات راهکارها, از نظر همه گروه های پاسخگو در همه موارد (به استثناء دو مورد) یکسان بوده است. این نتایج نشان می دهد که نوعی مشابهت (دست کم بر اساس تحلیل آماری), بین نظرات متخصصان (استادان دانشگاه ها) و ذینفعان (معلمان و دانشجو معلمان) دربارة راهکارهای شناسایی شده وجود دارد. این موضوع همسویی عرصه های «نظر» و «عمل» را نشان می دهد که موجب سهولت بیشتر برنامه ریزی رشد حرفه ای معلمان می گردد. همچنین راهکارهای «کسب شایستگی های معطوف به دانش موضوعی» با کسب میانگین 84/15 بالاترین قابلیت و راهکارهای «کسب شایستگی های معطوف به عمل تربیتی موضوعی» با کسب میانگین 52/95 دارای کمترین قابلیت هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وقورکاشانی، مهدیه سادات، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، موسی پور، نعمت اله، و ابراهیم زاده، عیسی. (1398). راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن ها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(33 (پیاپی 60) )، 55-76. SID. https://sid.ir/paper/127579/fa

    Vancouver: کپی

    وقورکاشانی مهدیه سادات، حاجی حسین نژاد غلامرضا، موسی پور نعمت اله، ابراهیم زاده عیسی. راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن ها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(33 (پیاپی 60) ):55-76. Available from: https://sid.ir/paper/127579/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه سادات وقورکاشانی، غلامرضا حاجی حسین نژاد، نعمت اله موسی پور، و عیسی ابراهیم زاده، “راهکارهای اعتلای شایستگی های حرفه ای معلمان و تعیین اثربخشی آن ها،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 33 (پیاپی 60) ، pp. 55–76، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127579/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button