مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سه منبع قدرت در مدرسه روی اطاعت محض دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 76

کلیدواژه

منابع قدرت (مدیرQ3
معاون و معلم مستقیم)Q3
روشهای ارایه دستور یا تقاضا (دستور کتبیQ3
دستور شفاهی)Q3

چکیده

 برای مقایسه تاثیر سه منبع قدرت (مدیر, معاون و معلم مستقیم) در مدرسه روی اطاعت محض دانش آموزان, یک آزمایش میدانی روی نمونه 660 نفری از جامعه دانش آموزان مناطق بیستگانه آموزش و پرورش شهر تهران اجرا شد. ابتدا منابع قدرت, هر کدام به دو روش کتبی و شفاهی از آزمودنی ها خواستند فعالیتی ثابت که ضداخلاقی نبوده و تا اندازه ای غیرعادی باشد را انجام دهند. سپس آزمایشگر رفتار آزمودنی ها را پس از اعلام دستور مشاهده و ثبت کرد. آزمودنی ها از نظر هر فعالیتی که پس از دریافت تقاضا انجام دادند, مورد پرسش پایانی قرار گرفتند. پس از استخراج داده ها و اعمال روشهای آماری توصیفی و استنباطی (استفاده از آزمون معناداری تفاوت بین دو نسبت مستقل) نتایج زیر به دست آمد:1) بین رفتار اطاعت محض در دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. این تفاوت به دلیل مقام منبع قدرت در مدرسه است, به صورتی که هر چه مقام فرد بالاتر باشد, اثر بیشتری در اطاعت دانش آموزان داشته است.2) جایگاه منابع قدرت در رفتار اطاعت محض جنس های مختلف اثری نداشته است. پسرها از رفتار تمرد بیشتری برخوردار بوده اند, اما این میزان معنادار نبوده است (P>0.05).3) دستورات کتبی به طور معناداری (P<0.05) نسبت به دستورات شفاهی رفتار اطاعت افراد را برانگیخته ساخته اند. میزان تمرد از دستورات شفاهی نیز به صورتی معنادار (P<0.05) بیشتر از دستورات کتبی بوده است.4) کتبی بودن یا شفاهی بودن درخواست اثر معناداری در جنس های مختلف نداشته است (P>0.05).5) رفتار اطاعت محض در مقاطع بالاتر کاهش معناداری (P<0.05) داشت. این تـفاوت در دانش آموزان مقطع ابتدایی با راهنمایی و دبیرستان بسیار بیشتر از تفاوت بین دانش آموزان مقطع راهنمایی با دبیرستان بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حسن، ماهر، فرهاد، کریمی، یوسف، و فرش فروش، حسین. (1386). تاثیر سه منبع قدرت در مدرسه روی اطاعت محض دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 21(13)، 51-76. SID. https://sid.ir/paper/127609/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حسن، ماهر فرهاد، کریمی یوسف، فرش فروش حسین. تاثیر سه منبع قدرت در مدرسه روی اطاعت محض دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1386؛21(13):51-76. Available from: https://sid.ir/paper/127609/fa

    IEEE: کپی

    حسن احدی، فرهاد ماهر، یوسف کریمی، و حسین فرش فروش، “تاثیر سه منبع قدرت در مدرسه روی اطاعت محض دانش آموزان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 21، no. 13، pp. 51–76، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127609/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button