مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,383
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی (کتاب های درسی و راهنمای های معلم) علوم اجتماعی دوره ابتدایی است. روش پژوهش ترکیبی (اکتشافی, تحلیل محتوا) است. جامعة آماری این پژوهش همة کتاب های درسی علوم اجتماعی, راهنماهای معلم علوم اجتماعی دوره ابتدایی و اسناد جهانی یونسکو است. حجم نمونه با جامعه برابر است. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته و اسناد جهانی یونسکو است؛ برای تأیید روایی صوری و محتوایی فرم تحلیل محتوای محقق ساخته از نظرات 20 نفر از کارشناسان (تعلیم و تربیت و کارشناسان سازمان یونسکو, اساتید محیط زیست, جامعه شناسی و اقتصاد) استفاده گردید و روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید قرار گرفت, پایایی ابزار تحقیق توسط فرمول هولستی محاسبه گردید و 92/0 به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش تجزیه وتحلیل آنتروپی شانون استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که در برنامه های درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی, در همه کتاب ها و راهنماهای علوم اجتماعی مورد تحلیل, بیشترین ضریب اهمیت مربوط به حقوق شهروندی و محافظت از محیط طبیعی است و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مصرف پایدار و مصرف بیش از حد است. در این برنامه درسی به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار به صورت نامتعادل توجه شده است؛ در برنامه های درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی بسیاری از مؤلفه های بعد فرهنگی (نقد فرهنگی, بازسازی فرهنگ, حفظ فرهنگ, سیستم مذهبی و باورها) و بعد اقتصادی, بعد اجتماعی و زیست محیطی فاقد فراوانی است

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، مریم، احمدی، غلامعلی، امام جمعه، سیدمحمدرضا، و نصری، صادق. (1397). بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(30 (پیاپی 57) )، 28-42. SID. https://sid.ir/paper/127630/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی مریم، احمدی غلامعلی، امام جمعه سیدمحمدرضا، نصری صادق. بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(30 (پیاپی 57) ):28-42. Available from: https://sid.ir/paper/127630/fa

    IEEE: کپی

    مریم رضایی، غلامعلی احمدی، سیدمحمدرضا امام جمعه، و صادق نصری، “بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 30 (پیاپی 57) ، pp. 28–42، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127630/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button